HOTARÂRE nr. 71 din 24 ianuarie 2007
HOTĂRÂRE nr. 71 din 24 ianuarie 2007
pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii prevăzute în Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publica, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 98 din 8 februarie 2007
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, al art. 218 alin. (2) şi al art. 303 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publica, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006,
Guvernul României adopta prezenta hotărâre.
ARTICOL UNIC
Se aproba Normele de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii prevăzute în Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publica, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemnează:
---------------
Şeful Cancelariei Primului-Ministru,
Ion-Mircea Plangu
Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea
şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice,
Alexandru Cojocaru
Ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului,
Radu Mircea Berceanu
Ministrul delegat pentru lucrări publice
şi amenajarea teritoriului,
Laszlo Borbely
Ministrul integrării europene,
Anca Daniela Boagiu
p. Ministrul finanţelor publice,
Doina-Elena Dascalu,
secretar de stat
Bucureşti, 24 ianuarie 2007.
Nr. 71.
ANEXA
NORME
de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea
contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor
de concesiune de servicii prevăzute în Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor
de achiziţie publica, a contractelor de concesiune de
lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
În procesul de aplicare a procedurilor de atribuire a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, atunci când exista situaţii nereglementate explicit în economia textului legislativ, acestea pot fi soluţionate numai prin prisma principiilor prevăzute la art. 2 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publica, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, denumita în continuare ordonanta de urgenta.
ART. 2
(1) Pe parcursul aplicării procedurii de atribuire, autoritatea contractantă are obligaţia de a lua toate măsurile necesare pentru a evita apariţia unor situaţii de natura sa determine existenta unui conflict de interese şi/sau manifestarea concurentei neloiale.
(2) În cazul în care constata apariţia unor astfel de situaţii, cum ar fi cele prevăzute la art. 67-70 din ordonanta de urgenta, autoritatea contractantă are obligaţia de a elimina, în cel mai scurt timp cu putinta, efectele rezultate dintr-o astfel de împrejurare, adoptând potrivit competentelor, după caz, măsuri corective de modificare, încetare, revocare, anulare şi altele asemenea ale actelor care au afectat aplicarea corecta a procedurii de atribuire sau ale activităţilor care au legatura cu acestea.
ART. 3
(1) Distincţia dintre contractul de concesiune şi contractul de achiziţie publica se realizează în funcţie de distribuţia riscurilor, după cum urmează:
a) contractul prin intermediul căruia contractantul, în calitate de concesionar, primeşte dreptul de a exploata rezultatul lucrărilor executate, preluand astfel şi cea mai mare parte din riscurile aferente realizării şi exploatării lucrărilor respective, este considerat a fi contract de concesiune de lucrări publice, în caz contrar fiind considerat contract de achiziţie publica de lucrări;
b) contractul prin intermediul căruia contractantul, în calitate de concesionar, primeşte dreptul de a exploata serviciile, preluand astfel şi cea mai mare parte din riscurile aferente exploatării acestora, este considerat a fi contract de concesiune de servicii, în caz contrar fiind considerat contract de achiziţie publica de servicii.
(2) Stabilirea tipurilor de contracte de concesiune, respectiv distincţia dintre contractul de concesiune de lucrări publice şi contractul de concesiune de servicii, se realizează în mod similar cu prevederile cap. I secţiunea a 3-a din ordonanta de urgenta.
ART. 4
(1) Autoritatea contractantă are obligaţia de a desemna un colectiv de coordonare şi supervizare pentru atribuirea fiecărui contract de concesiune de lucrări publice sau de concesiune de servicii.
(2) Membrii colectivului de coordonare şi supervizare prevăzut la alin. (1) sunt numiţi de autoritatea contractantă din cadrul specialiştilor proprii, la care se pot adauga, după necesitaţi, experţi externi.
(3) Principalele responsabilităţi ale colectivului prevăzut la alin. (1) constau în:
a) fundamentarea deciziei de concesionare, astfel cum este prevăzut la cap. II;
b) elaborarea documentaţiei de atribuire conform prevederilor cap. III;
c) stabilirea procedurii de atribuire a contractului de concesiune în conformitate cu prevederile art. 26-28.
ART. 5
Autoritatea contractantă care a atribuit şi a încheiat un contract de concesiune de lucrări publice sau un contract de concesiune de servicii are calitatea de concedent.
ART. 6
(1) Contractantul care a devenit parte într-un contract de concesiune de lucrări publice sau într-un contract de concesiune de servicii are calitatea de concesionar.
(2) Calitatea de concesionar o poate avea orice persoana fizica sau juridică de drept privat, romana ori străină.
ART. 7
(1) Durata unui contract de concesiune de lucrări publice sau a unui contract de concesiune de servicii se stabileşte astfel încât:
a) sa se evite restrictionarea artificiala a accesului la competiţie;
b) sa se asigure un minimum de profit ca urmare a exploatării într-o perioada data;
c) sa se asigure un nivel rezonabil al preţurilor pentru prestaţiile care vor fi efectuate pe durata contractului şi ale căror costuri urmează sa fie suportate de utilizatorii finali.
(2) Durata maxima a unui contract de concesiune de lucrări publice sau a unui contract de concesiune de servicii, care poate fi acceptată de autoritatea contractantă, trebuie sa poată fi argumentata în baza elementelor prevăzute la alin. (1) lit. a)-c) şi trebuie asumată prin act administrativ al conducatorului autorităţii contractante.
CAP. II
Fundamentarea deciziei de concesionare
ART. 8
(1) Autoritatea contractantă are obligaţia de a elabora un studiu de fundamentare a deciziei de concesionare în orice situaţie în care intenţionează sa atribuie un contract de concesiune de lucrări publice sau un contract de concesiune de servicii.
(2) Studiul de fundamentare se aproba prin hotărâre, ordin, decizie a autorităţii contractante, după caz.
ART. 9
(1) Studiul prevăzut la art. 8 trebuie sa se axeze pe analiza unor elemente relevante în care se includ: aspectele generale, fezabilitatea tehnica, fezabilitatea economică şi financiară, aspectele de mediu, aspectele sociale şi aspectele instituţionale ale proiectului în cauza. În cazul unui proiect care presupune realizarea de lucrări publice, la baza studiului de fundamentare a deciziei de concesionare va sta studiul de fezabilitate.
(2) În sensul prevederilor alin. (1), prin proiect se înţelege ansamblul lucrărilor/construcţiilor care urmează sa fie executate şi/sau al serviciilor care urmează sa fie prestate pe parcursul derulării contractului de concesiune de lucrări publice sau de concesiune de servicii.
ART. 10
(1) Studiul de fundamentare a deciziei de concesionare trebuie sa cuprindă o analiza care sa permită definirea şi cuantificarea în termeni economici şi financiari a riscurilor de proiect, luând în considerare, totodată, şi variantele identificate de repartiţie a riscurilor între părţile viitorului contract. În acest scop, autoritatea contractantă poate sa utilizeze, ca model, matricea preliminară de repartiţie a riscurilor de proiect prevăzută în anexa nr. 1.
(2) Autoritatea contractantă are obligaţia de a verifica, pe baza rezultatului analizei prevăzute la alin. (1), corectitudinea stabilirii distinctiei prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. a) sau b), după caz.
ART. 11
Rezultatele studiului de fundamentare a deciziei de concesionare trebuie sa justifice necesitatea şi oportunitatea concesiunii şi sa demonstreze ca:
a) proiectul este realizabil;
b) proiectul răspunde cerinţelor şi politicilor autorităţii publice;
c) au fost luate în considerare diverse alternative de realizare a proiectului;
d) varianta prin care proiectul este prevăzut a fi realizat prin atribuirea unui contract de concesiune de lucrări publice sau de servicii este mai avantajoasă în raport cu varianta prin care proiectul este prevăzut a fi realizat prin atribuirea unui contract de achiziţie publica;
e) proiectul beneficiază de sustinere financiară, menţionând, dacă este cazul, care este contribuţia autorităţii contractante.
ART. 12
Autoritatea contractantă are dreptul de a achizitiona servicii de consultanţa, conform prevederilor ordonanţei de urgenta, în scopul elaborării studiilor şi analizelor necesare fundamentarii deciziei de concesionare.
ART. 13
(1) În cazul prevăzut la art. 12, autoritatea contractantă, prin colectivul de coordonare şi supervizare prevăzut la art. 4, are obligaţia de a lua toate măsurile prin care sa se asigure ca elaborarea studiului de fundamentare a deciziei de concesionare se realizează la un nivel corespunzător şi ca reflecta în totalitate cerinţele şi condiţiile solicitate.
(2) În aplicarea prevederilor alin. (1), principalele atribuţii ale colectivului de coordonare şi supervizare sunt următoarele:
a) facilitarea accesului la documente, rapoarte, baze de date, măsurători şi, în general, la orice informaţie disponibilă care ar putea servi la elaborarea studiului de fundamentare a deciziei de concesionare;
b) facilitarea contractelor consultantului cu alte autorităţi publice şi/sau cu persoane de drept privat;
c) analizarea fiecărui raport intermediar şi a raportului final, precum şi formularea observaţiilor şi propunerilor de modificare;
d) avizarea îndeplinirii de către consultant a activităţilor desfăşurate în fiecare faza;
e) elaborarea unui raport de avizare a finalizarii studiului de fundamentare a deciziei de concesionare şi prezentarea acestuia conducatorului autorităţii contractante în vederea aprobării.
CAP. III
Elaborarea documentaţiei de atribuire
ART. 14
(1) După aprobarea studiului de fundamentare, autoritatea contractantă, prin colectivul de coordonare şi supervizare prevăzut la art. 4 din prezentele norme, are obligaţia sa asigure întocmirea documentaţiei de atribuire, cu respectarea regulilor de elaborare prevăzute la art. 33 din ordonanta de urgenta.
(2) Autoritatea contractantă are dreptul de a achizitiona servicii de consultanţa în scopul elaborării documentaţiei de atribuire.
ART. 15
În elaborarea caietului de sarcini, autoritatea contractantă trebuie sa respecte prevederile art. 35-39 din ordonanta de urgenta.
ART. 16
(1) În mod specific pentru contractele de concesiune de lucrări publice şi de servicii, caietul de sarcini trebuie sa conţină:
a) obiectivele pe termen lung, mediu şi imediate ale proiectului;
b) modul de operare vizat pentru derularea proiectului, inclusiv, dacă este cazul, investiţiile pe care concesionarul va fi obligat sa le realizeze şi termenul de realizare a acestora;
c) descrierea activităţilor, condiţii generale tehnice şi de calitate;
d) dacă exista, condiţii speciale impuse de natura activităţilor care vor intra în obiectul contractului de concesiune, cum ar fi condiţii de siguranta în exploatare, protecţia mediului, protecţia muncii, condiţii privind folosirea şi conservarea patrimoniului sau privind protejarea şi punerea în valoare a patrimoniului naţional, condiţii privind protejarea secretului de stat, utilizarea unor materiale cu regim special, condiţii speciale impuse de acorduri şi convenţii la care România este parte;
e) propunerea autorităţii contractante de distribuţie a riscurilor de proiect;
f) dacă este cazul, opţiunea concedentului pentru forma de organizare a concesionarului;
g) dacă este cazul, opţiunea pentru crearea unei companii de proiect;
h) clauze financiare şi de asigurări;
i) dacă este cazul, regimul bunurilor utilizate şi/sau realizate de concesionar în timpul derulării contractului de concesiune;
j) cuantumul garanţiilor care urmează a fi constituite, după caz.
(2) În sensul prevederilor alin. (1) lit. g), prin companie de proiect se înţelege o societate comercială rezidenţă în România, constituită de concedent, prin unităţi aflate în subordinea sau sub autoritatea sa, şi concesionar, funcţionând în baza legii şi având ca unic scop realizarea obiectivelor concesiunii de lucrări publice sau de servicii.
ART. 17
(1) Autoritatea contractantă are obligaţia de a anunta criteriile de calificare şi selecţie în anunţul de participare. Modul detaliat de aplicare a acestor criterii se prezintă în cadrul documentaţiei de atribuire.
(2) Autoritatea contractantă are dreptul de a aplica criterii de calificare şi selecţie referitoare numai la:
a) situaţia personală a candidatului sau a ofertantului;
b) capacitatea de exercitare a activităţii profesionale;
c) situaţia economică şi financiară;
d) capacitatea tehnica şi/sau profesională;
e) standarde de asigurare a calităţii;
f) standarde de protecţie a mediului.
(3) Aplicarea criteriilor de calificare şi selecţie se realizează potrivit prevederilor paragrafelor 2-5 din secţiunea a 2-a a cap. V din ordonanta de urgenta.
ART. 18
(1) Autoritatea contractantă are obligaţia de a anunta criteriile de atribuire a contractului de concesiune a lucrărilor publice şi a serviciilor în anunţul de participare. Modul detaliat de aplicare a acestor criterii se prezintă în cadrul documentaţiei de atribuire.
(2) Criteriile de atribuire se pot referi, după caz, la:
a) nivelul tarifelor de utilizare plătibile de către beneficiarii finali;
b) nivelul redeventei;
c) gradul de preluare a riscului de către concesionar;
d) planurile de finanţare şi dezvoltare prezentate;
e) nivelul calitativ, tehnic şi funcţional al soluţiilor tehnice propuse;
f) modul de asigurare a protecţiei mediului;
g) modul de rezolvare a unor probleme sociale;
h) termenele de realizare a unor investiţii;
i) durata concesiunii.
(3) Atunci când stabileşte criteriile de atribuire a contractului, autoritatea contractantă nu are dreptul de a utiliza criterii care:
a) nu au o legatura directa cu natura şi obiectul contractului de concesiune de lucrări publice sau de servicii care urmează sa fie atribuit;
b) nu reflecta un avantaj real şi evident pe care autoritatea contractantă îl poate obţine, în numele sau sau al beneficiarilor finali, prin utilizarea criteriului respectiv.
(4) Ponderea stabilită pentru fiecare criteriu nu trebuie sa conducă la distorsionarea rezultatului aplicării procedurii pentru atribuirea contractului de achiziţie publica. Pentru fiecare criteriu autoritatea contractantă are obligaţia de a stabili o pondere care sa reflecte în mod corect cuantumul valoric al avantajelor de natura financiară pe care ofertanţii le oferă sau importanta tehnica/funcţională a soluţiilor propuse.
CAP. IV
Publicarea anunţurilor de participare la procedura de atribuire a contractului de concesiune de lucrări publice sau de concesiune de servicii
ART. 19
Autoritatea contractantă are obligaţia de a transmite spre publicare anunţurile de participare către operatorul Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP).
ART. 20
Transmiterea spre publicare a anunţurilor către operatorul SEAP se realizează numai prin mijloace electronice, prin utilizarea aplicatiei disponibile la adresa de internet www.e-licitaţie.ro.
ART. 21
Anunţurile pentru care ordonanta de urgenta impune obligaţia publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene se redactează de către autoritatea contractantă într-o limba oficială a Uniunii Europene şi trebuie sa respecte forma adoptată prin Regulamentul Comisiei Europene nr. 1.564/2005 care stabileşte formatul standard al anunţurilor publicitare în cadrul procedurilor de atribuire prevăzute în directivele 17/2004/CE şi 18/2004/CE.
ART. 22
Atunci când stabileşte perioadele limita pentru depunerea ofertelor, autoritatea contractantă are obligaţia de a lua în calcul şi termenul de 3 zile lucrătoare, necesar pentru verificarea anunţurilor de către Autoritatea Nationala pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice şi pentru transmiterea acestora către Jurnalul Oficial al Uniunii Europene de către operatorul SEAP, astfel cum este prevăzut la art. 49 alin. (2) şi (3) din ordonanta de urgenta.
ART. 23
Operatorul SEAP are obligaţia de a publica anunţul în SEAP, în cel mult doua zile lucrătoare de la primirea acceptului de publicare, dar în niciun caz înainte de data transmiterii acestuia spre publicare în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, dacă prevederile ordonanţei de urgenta impun aceasta obligaţie.
ART. 24
În cazul anunţurilor pentru care ordonanta de urgenta nu prevede obligaţia publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, autoritatea contractantă are obligaţia de a include în conţinutul anunţurilor cel puţin informaţiile prevăzute în modelele prezentate în anexa nr. 2.
ART. 25
În cel mult o zi lucrătoare după publicarea anunţului în SEAP, autoritatea contractantă are obligaţia de a transmite anunţul respectiv spre publicare şi către Regia Autonomă "Monitorul Oficial".
CAP. V
Aplicarea procedurilor de atribuire şi evaluarea ofertelor
ART. 26
Autoritatea contractantă are obligaţia de a atribui contractul de concesiune de lucrări publice sau contractul de concesiune de servicii prin aplicarea uneia dintre procedurile prevăzute la art. 18 alin. (1) lit. a)-c) din ordonanta de urgenta.
ART. 27
Prin excepţie de la prevederile art. 26, autoritatea contractantă are dreptul de a aplica procedura de negociere cu publicarea prealabilă a unui anunţ de participare, atunci când, în urma aplicării licitaţiei deschise, licitaţiei restrânse sau a dialogului competitiv, nu au fost depuse oferte sau niciuna dintre ofertele depuse nu a fost considerată admisibilă.
ART. 28
(1) Autoritatea contractantă va aplica procedura de licitaţie restrânsă sau de licitaţie deschisă atunci când poate defini clar specificaţiile tehnice capabile sa-i satisfacă necesităţile şi exigenţele şi poate stabili cu precizie montajul financiar şi/sau cadrul juridic de implementare a proiectului.
(2) În cazul în care condiţiile prevăzute la alin. (1) nu pot fi îndeplinite, autoritatea contractantă va aplica procedura de dialog competitiv.
ART. 29
Pentru aplicarea efectivă a procedurilor de atribuire prevăzute la art. 26, prevederile prezentului capitol se completează cu dispoziţiile secţiunilor 2-5 ale cap. III din ordonanta de urgenta şi dispoziţiile secţiunilor 1-4 ale cap. IV din Hotărârea Guvernului nr. 925/2006 pentru aprobarea normelor de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de achiziţie publica din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publica, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 30
(1) Autoritatea contractantă are obligaţia de a desemna, pentru atribuirea fiecărui contract de concesiune de lucrări publice sau de concesiune de servicii, persoanele responsabile pentru evaluarea ofertelor, care se constituie într-o comisie de evaluare.
(2) Membrii comisiei de evaluare trebuie sa fie în număr de minimum 5 şi se nominalizeaza, de regula, din cadrul colectivului de coordonare şi supervizare prevăzut la art. 4 alin. (1).
(3) Autoritatea contractantă desemnează, prin hotărâre, ordin sau decizie, preşedintele comisiei de evaluare dintre membrii acesteia.
(4) Autoritatea contractantă are obligaţia de a nominaliza membri de rezerva pentru membrii comisiei de evaluare.
(5) Autoritatea contractantă are dreptul de a înlocui un membru al comisiei de evaluare cu un membru de rezerva numai dacă persoana care urmează sa fie înlocuită nu are posibilitatea, din motive obiective, de a-şi îndeplini atribuţiile care rezulta din calitatea de membru al comisiei de evaluare. După producerea înlocuirii, calitatea de membru al comisiei de evaluare este preluată de către membrul de rezerva care isi va exercita atribuţiile aferente pana la finalizarea procedurii de atribuire.
ART. 31
(1) Preşedintele comisiei de evaluare are dreptul de a propune conducerii autorităţii contractante cooptarea în cadrul comisiei de evaluare a unor experţi externi.
(2) Propunerea prevăzută la alin. (1) trebuie sa precizeze atribuţiile şi responsabilităţile specifice ale experţilor care urmează sa fie cooptati în comisia de evaluare şi sa justifice necesitatea participării lor la procesul de evaluare.
(3) Experţii cooptati pot fi nominalizaţi odată cu numirea comisiei de evaluare, dintre experţii externi prevăzuţi la art. 4 alin. (2), sau ulterior, în funcţie de problemele specifice care ar putea impune expertiza acestora.
(4) Experţii cooptati pentru probleme specifice nu au drept de vot în cadrul comisiei de evaluare, însă au obligaţia de a elabora un raport de specialitate cu privire la aspectele tehnice, financiare sau juridice, asupra cărora isi exprima punctul de vedere.
(5) Raportul de specialitate prevăzut la alin. (4) este destinat sa faciliteze comisiei de evaluare adoptarea deciziilor în cadrul procesului de analiza a ofertelor şi de stabilire a ofertei/ofertelor câştigătoare. Raportul de specialitate se ataşează la raportul de atribuire şi devine parte a dosarului de concesiune.
ART. 32
(1) Atribuţiile comisiei de evaluare sunt următoarele:
a) deschiderea ofertelor şi, după caz, a altor documente care însoţesc oferta;
b) verificarea îndeplinirii criteriilor de calificare de către ofertanţi/candidaţi, astfel cum au fost acestea solicitate prin documentaţia de atribuire;
c) realizarea selecţiei/preselecţiei candidaţilor, dacă este cazul;
d) realizarea dialogului cu operatorii economici, în cazul aplicării procedurii de dialog competitiv;
e) realizarea negocierilor cu operatorii economici, în cazul aplicării procedurilor de negociere;
f) verificarea propunerilor tehnice prezentate de ofertanţi, din punct de vedere al modului în care acestea corespund cerinţelor minime din caietul de sarcini sau din documentaţia descriptivă;
g) verificarea propunerilor financiare prezentate de ofertanţi;
h) stabilirea ofertelor admisibile;
i) aplicarea criteriilor de atribuire, astfel cum a fost prevăzut în documentaţia de atribuire, şi stabilirea ofertei câştigătoare;
j) în cazuri justificate conform prevederilor art. 209 din ordonanta de urgenta, elaborarea unei propuneri de anulare a procedurii de atribuire;
k) elaborarea raportului procedurii de atribuire, potrivit prevederilor art. 213 alin. (2) din ordonanta de urgenta.
(2) În sensul prevederilor alin. (1), oferta este considerată admisibilă dacă se îndeplinesc, în mod cumulativ, următoarele condiţii:
a) nu se încadrează în niciuna dintre situaţiile prevăzute la art. 33 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 925/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
b) a fost depusa de un ofertant care îndeplineşte cerinţele minime de calificare;
c) îndeplineşte cerinţele caietului de sarcini;
d) nu conţine propuneri dezavantajoase pentru autoritatea contractantă, referitoare la clauzele contractuale;
e) propunerea financiară este realista şi nu implica din partea autorităţii contractante o contribuţie de natura sa producă o distribuire majoritara a riscului de exploatare către ea însăşi.
ART. 33
(1) Oferta poate fi considerată inadmisibila şi dacă a fost depusa de un ofertant care, în ultimii 2 ani, din motive imputabile acestuia, nu şi-a îndeplinit sau a îndeplinit în mod defectuos obligaţiile contractuale, fapt care a produs sau este de natura sa producă grave prejudicii beneficiarilor acestuia.
(2) Modul de îndeplinire a obligaţiilor contractuale se dovedeşte prin mijloace precum certificatele/documentele prevăzute la art. 188 alin. (1) lit. a), alin. (2) lit. a) şi alin. (3) lit. a) din ordonanta de urgenta.
ART. 34
(1) Pe parcursul desfăşurării procesului de evaluare, comisia şi experţii cooptati au obligaţia de a păstra confidenţialitatea asupra conţinutului ofertelor, precum şi asupra oricăror alte informaţii prezentate de candidaţi/ofertanţi, a căror dezvaluire ar putea aduce atingere dreptului acestora de a-şi proteja proprietatea intelectuală sau secretele comerciale.
(2) Încălcarea angajamentelor referitoare la confidenţialitate se sancţionează potrivit legii.
(3) Cu excepţia şedinţei de deschidere a ofertelor, la întrunirile comisiei de evaluare au dreptul de a participa numai membrii acesteia şi experţii cooptati, după caz.
(4) Regulile de evitare a conflictului de interese, astfel cum au fost prevăzute la cap. II secţiunea a 8-a din ordonanta de urgenta, sunt egal aplicabile atât comisiei de evaluare, cat şi experţilor cooptati.
ART. 35
(1) Comisia de evaluare şi membrii cooptati au obligaţia de a semna pe propria răspundere o declaraţie de confidenţialitate şi impartialitate prin care se angajează sa respecte prevederile art. 34 alin. (1) şi prin care confirma ca nu se afla într-o situaţie care implica existenta unui conflict de interese.
(2) Declaraţia prevăzută la alin. (1) trebuie semnată înainte de preluarea atribuţiilor specifice în cadrul procesului de evaluare.
(3) În cazul în care unul dintre membrii desemnaţi în comisia de evaluare sau unul dintre experţii cooptati constata ca se afla într-o situaţie de incompatibilitate, atunci acesta are obligaţia de a solicita de îndată înlocuirea sa din componenta comisiei respective cu o alta persoana. Situaţiile de incompatibilitate pot fi sesizate autorităţii contractante şi de către orice alta persoana.
(4) În cazul în care sunt sesizate astfel de situaţii, autoritatea contractantă are obligaţia de a verifica cele semnalate şi, dacă este cazul, de a adopta măsurile necesare pentru evitarea/remedierea oricăror aspecte care pot determina apariţia unui conflict de interese.
ART. 36
(1) În cazul aplicării procedurii de dialog competitiv, pe parcursul dialogului desfăşurat în etapa a doua a acestei proceduri, comisia de evaluare trebuie sa discute şi sa clarifice, în conformitate şi în limitele mandatului acordat de conducătorul autorităţii contractante, elemente esenţiale cum ar fi:
a) identificarea responsabilităţilor de natura tehnica, financiară şi juridică ale concedentului şi ale concesionarului;
b) modul de distribuire a riscurilor şi beneficiilor între concesionar şi concedent, fără ca prin aceasta distribuţie sa se depăşească limita care stabileşte distincţia dintre contractul de concesiune şi contractul de achiziţie publica, astfel cum s-a prevăzut la art. 3 alin. (1);
c) modificarea, revizuirea sau adaptarea studiilor existente, în funcţie de condiţiile de realizare propuse de participanţii la dialog şi în măsura în care sunt agreate de autoritatea contractantă;
d) identificarea clara a standardelor de performanta, a facilităţilor, a echipamentelor care urmează sa fie asigurate pe parcursul derulării contractului, precum şi a cerinţelor de predare la sfârşitul perioadei de contract;
e) modul de efectuare a controlului şi identificarea mecanismelor de urmărire a costurilor, calităţii şi siguranţei prestaţiilor, a relaţiilor cu terţii, precum şi a altor cerinţe specifice de operare şi întreţinere;
f) aranjamentele alternative pentru cazurile în care concesionarul intra în stare de insolventa sau lichidare ori în cazul în care, din motive care nu ţin de vointa părţilor, concesiunea încetează înainte de termen;
g) stabilirea mecanismelor de rezolvare a conflictelor;
h) elemente referitoare la forta de munca preluată sau angajata pentru realizarea proiectului;
i) clauzele generale ale contractului care urmează sa fie încheiat;
j) stabilirea categoriilor de bunuri:
- bunuri de retur - acele bunuri publice transmise cu titlu gratuit în administrarea concesionarului, inclusiv cele realizate pe durata proiectului în scopul îndeplinirii obiectivelor concesiunii şi care, la încetarea contractului, revin de plin drept, gratuit, în buna stare, exploatabile şi libere de orice sarcini sau obligaţii concedentului;
- bunuri proprii - acele bunuri care, la încetarea contractului, rămân în proprietatea concesionarului;
k) alte obiective stabilite de autoritatea contractantă.
(2) În cazul în care etapa a doua a procedurii de dialog competitiv nu se poate finaliza prin identificarea niciunei soluţii corespunzătoare necesităţilor sale obiective, autoritatea contractantă are dreptul de a anula procedura de atribuire, considerându-se, implicit, îndeplinite condiţiile prevăzute la art. 209 alin. (1) lit. b) din ordonanta de urgenta.
ART. 37
În cazul aplicării procedurii de negociere, comisia de evaluare trebuie sa discute şi sa clarifice, în conformitate şi în limitele mandatului acordat de conducătorul autorităţii contractante, aceleaşi elemente esenţiale cum sunt cele prevăzute la art. 36.
ART. 38
(1) Orice decizie a comisiei de evaluare trebuie sa întrunească votul a cel puţin doua treimi din numărul membrilor săi.
(2) În cazul stabilirii ofertei câştigătoare pe baza de punctaj, votul membrilor comisiei de evaluare se reflecta prin punctajul individual acordat fiecărei oferte.
(3) Membrii comisiei de evaluare care nu sunt de acord cu decizia adoptată au obligaţia de a-şi prezenta punctul de vedere în scris, elaborand în acest sens o nota individuală, care se ataşează la raportul procedurii de atribuire.
ART. 39
Comisia de evaluare are obligaţia de a stabili oferta câştigătoare dintre ofertele admisibile, în conformitate cu prevederile art. 200 din ordonanta de urgenta.
ART. 40
Raportul procedurii de atribuire, precum şi, după caz, rapoartele elaborate pentru etapele sau fazele intermediare ale procedurii de atribuire aplicate se înaintează conducatorului autorităţii contractante spre aprobare, conform atribuţiilor legale ce îi revin.
CAP. VI
Garanţia de participare
ART. 41
Autoritatea contractantă are obligaţia de a preciza în documentaţia de atribuire următoarele informaţii:
a) cuantumul garanţiei de participare în suma fixa, suma care nu poate depăşi 2% din valoarea estimată a contractului;
b) data pana la care trebuie depusa garanţia de participare;
c) perioada de valabilitate a garanţiei de participare.
ART. 42
(1) Garanţia de participare se constituie prin scrisoare de garanţie bancară, care se prezintă în original, în cuantumul, pana la data şi pentru perioada prevăzute în documentaţia de atribuire.
(2) Autoritatea contractantă nu are dreptul de a impune eliberarea scrisorii de garanţie bancară de către o anumită banca, nominalizată în mod expres în documentaţia de atribuire.
ART. 43
Autoritatea contractantă are dreptul de a retine garanţia de participare, ofertantul pierzand astfel suma constituită, atunci când acesta din urma se afla în oricare dintre următoarele situaţii:
a) isi retrage oferta în perioada de valabilitate a acesteia;
b) oferta sa fiind stabilită câştigătoare, refuza sa semneze contractul în perioada de valabilitate a ofertei.
ART. 44
(1) Garanţia de participare, constituită de ofertantul a cărui oferta a fost stabilită ca fiind câştigătoare, se restituie de către autoritatea contractantă în cel mult 3 zile lucrătoare de la data semnării contractului.
(2) Garanţia de participare, constituită de ofertanţii a căror oferta nu a fost stabilită câştigătoare, se returnează de către autoritatea contractantă după semnarea contractului cu ofertantul a cărui oferta a fost desemnată câştigătoare, dar nu mai târziu de 3 zile lucrătoare de la data expirării perioadei de valabilitate a ofertei.
CAP. VII
Încheierea contractului de concesiune de lucrări publice sau de concesiune de servicii
ART. 45
(1) Autoritatea contractantă are obligaţia de a finaliza procedura de atribuire, prin încheierea contractului de concesiune de lucrări publice sau de concesiune de servicii.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), autoritatea contractantă are dreptul de a finaliza procedura de atribuire, prin anularea acesteia, dar numai în circumstanţele prevăzute la art. 209 din ordonanta de urgenta.
ART. 46
(1) Autoritatea contractantă are obligaţia de a comunica tuturor candidaţilor/ofertanţilor rezultatul aplicării procedurii, potrivit prevederilor cap. V secţiunea a 5-a din ordonanta de urgenta.
(2) Comunicarea către ofertantul declarat cîştigător trebuie sa conţină şi invitaţia pentru semnarea contractului.
(3) Data stabilită în invitaţia prevăzută la alin. (2) nu poate fi anterioară datei de împlinire a termenelor prevăzute la art. 205 alin. (1) lit. a) şi b) din ordonanta de urgenta.
ART. 47
(1) Contractul de concesiune de lucrări publice sau de concesiune de servicii trebuie sa cuprindă clauze clare referitoare la drepturile şi obligaţiile fiecărei părţi.
(2) Caietul de sarcini şi oferta concesionarului reprezintă parte integrantă a contractului de concesiune. Clauzele generale sau specifice ale contractului de concesiune nu trebuie sa contravina cerinţelor esenţiale ale caietului de sarcini şi nici angajamentelor asumate de concesionar în cadrul ofertei.
ART. 48
(1) În temeiul contractului de concesiune, concesionarul dobândeşte dreptul de a exploata, în tot sau în parte, rezultatul lucrărilor sau de a presta serviciile care fac obiectul contractului, potrivit obiectivelor şi standardelor de calitate stabilite de concedent. Concesionarul are dreptul de a folosi şi de a culege fructele bunurilor ce fac obiectul concesiunii, potrivit naturii bunului şi scopului stabilit de părţi prin contractul de concesiune.
(2) În temeiul contractului de concesiune, concesionarul are obligaţia de a asigura exploatarea eficace, în regim de continuitate şi permanenta, a lucrărilor publice sau a serviciilor care fac obiectul concesiunii, în conformitate cu cerinţele şi destinaţia impuse de concedent.
ART. 49
(1) Scopul principal al contractului este sa asigure, pe baza unei gestionari optime, efectuarea la un nivel corespunzător a activităţilor, la preţuri accesibile pentru utilizatorii finali, precum şi întreţinerea şi dezvoltarea oricăror bunuri de retur încredinţate concesionarului pentru efectuarea respectivelor activităţi. În acest sens, indiferent de modul de distribuire a riscurilor, modul de recuperare a costurilor de către concesionar trebuie stabilit astfel încât sa îl determine pe acesta sa depună toate diligenţele necesare pentru reducerea costurilor respective.
(2) Modul în care se realizează recuperarea costurilor de către concesionar trebuie sa includă, în mod obligatoriu, preluarea celei mai mari părţi din riscurile exploatării aferente contractului de concesiune de lucrări publice sau de concesiune de servicii.
(3) În sensul prevederilor alin. (2), riscul exploatării este constituit din:
a) riscul de disponibilitate, respectiv nerespectarea unor parametri de performanta şi calitate ai construcţiei/serviciului, clar determinati şi masurabili, pe intreaga durata de viata a proiectului;
b) riscul de piata, respectiv neintrebuintarea de către utilizatorii finali a rezultatului lucrărilor executate/serviciilor puse la dispoziţia acestora, în condiţiile în care parametrii de performanta şi calitate sunt integral respectati.
(4) Concedentul nu se obliga la plata niciunei sume de bani dacă prin contract se stabileşte faptul ca riscul de exploatare este preluat integral de concesionar. În cazul în care contractul conţine clauze în acest sens, concedentul are dreptul de a primi şi o redeventa care poate fi stabilită la un nivel fix sau într-un anumit procent din cuantumul veniturilor încasate de concesionar de la beneficiarii finali ca urmare a activităţilor realizate.
(5) Fără a afecta prevederile art. 3, în cazul în care riscul de exploatare este distribuit între concedent şi concesionar, prin contractul de concesiune de lucrări publice sau de concesiune de servicii trebuie sa se stabilească în mod explicit contribuţia financiară a concedentului pe parcursul derulării contractului, precum şi alte angajamente ale acestuia, ca sprijin complementar.
ART. 50
(1) Contractul de concesiune de lucrări publice sau de concesiune de servicii trebuie sa cuprindă clauze prin care se stabileşte în mod explicit modul de distribuire a riscurilor pe intreaga durata a acestuia.
(2) Concedentul nu are dreptul ca, pe parcursul îndeplinirii contractului de concesiune de lucrări publice sau de concesiune de servicii, sa accepte sau sa solicite modificări ale clauzelor contractuale care ar avea ca efect o diminuare a responsabilităţilor concesionarului în asemenea măsura încât cea mai mare parte a riscurilor sa fie redistribuita concedentului.
ART. 51
(1) Concedentul trebuie sa definească prin contract nivelul de performanta şi de calitate al activităţilor pe care concesionarul urmează sa le efectueze, precum şi modul în care acesta trebuie sa răspundă în eventuale situaţii de urgenta, stabilind în acest sens indicatori relevanti şi masurabili pe baza cărora se va realiza verificarea modului de respectare a obligaţiilor contractuale.
(2) Clauzele contractuale trebuie sa prevadă dreptul concedentului de a verifica îndeplinirea cerinţelor de performanta şi calitate a activităţilor realizate de concesionar, asigurându-se în acest sens inclusiv dreptul de a verifica documente relevante cu privire la aceste aspecte.
(3) Clauzele contractuale trebuie sa prevadă, de asemenea, modul în care concesionarul se obliga sa prezinte concedentului rapoarte, periodice sau la simpla solicitare a acestuia din urma, cu privire la modul de realizare a anumitor parametri pe parcursul derulării contractului.
ART. 52
(1) În contractul de concesiune de lucrări publice sau de concesiune de servicii trebuie precizată procedura prin care, la momentul începerii proiectului, se realizează transferul de la concedent la concesionar al infrastructurii sau al oricăror bunuri ce vor fi utilizate în derularea concesiunii.
(2) Contractul trebuie sa stabilească distincţia dintre bunurile de retur şi bunurile proprii, precum şi regimul juridic al acestora.
(3) Contractul trebuie sa precizeze, de asemenea, procedura prin care, la momentul finalizarii proiectului, se realizează transferul obiectului concesiunii de la concesionar la concedent.
ART. 53
Concesionarul are dreptul de a încheia contracte cu terţii pentru asigurarea şi valorificarea exploatării bunurilor, activităţilor şi serviciilor care fac obiectul concesiunii.
ART. 54
(1) Contractul trebuie sa prevadă situaţiile în care acesta poate inceta, după cum urmează:
a) la expirarea duratei stabilite conform angajamentelor din oferta prezentată de concesionar şi a clauzelor contractuale specifice;
b) în cazul constatării unor abateri grave ale concesionarului de la îndeplinirea obligaţiilor contractuale, prin rezilierea unilaterala de către concedent şi cu plata unei despăgubiri în sarcina concesionarului;
c) în cazul constatării unor abateri grave ale concedentului de la îndeplinirea obligaţiilor contractuale, prin rezilierea unilaterala de către concesionar şi cu plata unei despăgubiri în sarcina concedentului;
d) în cazul în care interesul naţional sau local o impune, prin denunţarea unilaterala de către concedent, dar numai cu plata de despăgubiri juste şi prealabile în sarcina concedentului;
e) în cazuri de forta majoră sau caz fortuit, când concesionarul se afla în imposibilitatea de a continua contractul, prin renunţare fără plata unei despăgubiri.
(2) Suplimentar prevederilor alin. (1) lit. b), contractul trebuie sa conţină proceduri adecvate de rezolvare a neconformitatilor în îndeplinirea cerinţelor de performanta şi calitate stabilite în situaţia prevăzută la art. 51 alin. (1), inclusiv penalităţi aplicabile în cazul constatării unor astfel de neconformităţi, pana la corectarea acestora.
ART. 55
(1) Părţile vor stabili în mod obligatoriu mecanismele de soluţionare a divergentelor care pot sa apara pe parcursul derulării contractului şi instanţele investite cu soluţionarea acestor diferende.
(2) Părţile pot insera în contract clauza arbitrală sau compromisorie care atribuie competenta de soluţionare a litigiilor izvorâte din executarea contractului instanţelor arbitrale.
ART. 56
În termen de 48 de zile de la data încheierii contractului de concesiune de lucrări publice sau de servicii, autoritatea contractantă are obligaţia de a transmite spre publicare în SEAP informaţii referitoare la identitatea ofertantului câştigător, la serviciile sau lucrările publice care fac obiectul contractului de concesiune, la redeventa pe care o va primi autoritatea contractantă sau, după caz, la contribuţia financiară care urmează sa fie plătită de autoritatea contractantă.
CAP. VIII
Dispoziţii tranzitorii şi finale
ART. 57
(1) Monitorizarea atribuirii contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii de realizează de către Autoritatea Nationala pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice pe baza informaţiilor cuprinse în anunţurile de participare şi în rapoartele anuale transmise de autorităţile contractante.
(2) Autorităţile contractante au obligaţia transmiterii către Autoritatea Nationala pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice a unui raport anual privind contractele atribuite în anul anterior.
(3) Informaţiile solicitate se transmit conform modelului de raport prevăzut în anexa nr. 3, de regula în format electronic sau, în cazuri excepţionale, pe suport hârtie, cel mai târziu pana la data de 31 martie a fiecărui an.
ART. 58
(1) Raportul anual în format electronic se transmite la adresa de e-mail monitorizare@anrmap.ro
(2) Raportul anual în format fizic se depune la registratura Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice, autoritatea contractantă având obligaţia de a solicita numărul de înregistrare pe copia-martor a acestuia.
(3) Omisiunea transmiterii raportului anual sau transmiterea unui raport incomplet ori conţinând informaţii eronate intra sub incidenta prevederilor art. 293 lit. m) din ordonanta de urgenta.
ART. 59
Autoritatea Nationala pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice prelucreaza informaţiile relevante cuprinse în anunţurile de participare, precum şi rapoartele anuale primite de la autorităţile contractante, constituind o baza de date statistice care sunt utilizate pentru:
a) prezentarea în termen a rapoartelor solicitate de Comisia Europeană;
b) supravegherea modului de atribuire a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii;
c) prevenirea şi, după caz, constatarea unor încălcări ale legislaţiei în domeniu.
ART. 60
(1) În aplicarea prevederilor art. 33 alin. (2), concedentul are obligaţia de a elibera concesionarului documente constatatoare care conţin informaţii referitoare la îndeplinirea obligaţiilor contractuale de către acesta şi la eventualele prejudicii, în termen de 14 zile de la data finalizarii contractului respectiv.
(2) Documentele constatatoare prevăzute la alin. (1) se întocmesc în 3 exemplare, concedentul având, suplimentar obligaţiilor prevăzute la alin. (1), şi următoarele obligaţii:
a) sa depună un exemplar la dosarul concesiunii; şi
b) sa transmită un exemplar Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice, în scopul monitorizarii, în cel mult 3 zile lucrătoare de la data expirării termenului prevăzut la alin. (1).
(3) Omisiunea transmiterii documentului constatator prevăzut la alin. (2) lit. b) sau transmiterea unui document care conţine informaţii eronate intra sub incidenta prevederilor art. 293 lit. m) din ordonanta de urgenta.
(4) Documentele constatatoare emise de autoritatea contractantă în conformitate cu prevederile alin. (1) pot fi contestate în contencios administrativ, potrivit legii.
ART. 61
Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice are dreptul de a emite ordine pentru:
a) aprobarea unor formulare specifice utilizate în cadrul procedurilor de atribuire ori în procesul de monitorizare a contractelor de concesiune de lucrări publice sau a contractelor de concesiune de servicii;
b) aprobarea unor instrucţiuni şi ghiduri de utilizare, cu caracter general sau punctual, referitoare la prevederile ordonanţei de urgenta şi/sau ale prezentei hotărâri.
ART. 62
Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentele norme.
ANEXA 1
la norme
MATRICEA PRELIMINARĂ DE REPARTIŢIE
A RISCURILOR DE PROIECT
(Model)
*T*
┌──────────────────┬──────────────────┬───────────────────┬────────────────────┐
│ Categoria de │ Descriere │ Consecinţe │ Eliminare │
├──────────────────┴──────────────────┴───────────────────┴────────────────────┤
│Riscuri de amplasament │
├──────────────────┬──────────────────┬───────────────────┬────────────────────┤
│Structura existen-│Structurile exis- │Majoritatea costu- │Concesionarul tran- │
│ta (modernizări) │tente sunt ina- │rilor şi timpului │sfera riscul con- │
│ │decvate pentru a │necesar pentru rea-│structorului, care │
│ │adapta dezvoltarea│lizarea proiectului│se poate baza pe │
│ │ │ │rapoarte de exper- │
│ │ │ │tiza tehnica în │
│ │ │ │faza de proiect │
├──────────────────┼──────────────────┼───────────────────┼────────────────────┤
│Condiţii de │Condiţii de sol │Majoritatea costu- │Concesionarul tran- │
│amplasament │neprevăzut de │rilor şi timpului │sfera riscul con- │
│ │grele │necesar pentru rea-│structorului, care │
│ │ │lizarea proiectului│se poate baza pe │
│ │ │ │rapoarte de exper- │
│ │ │ │tiza tehnica în │
│ │ │ │faza de proiect │
├──────────────────┼──────────────────┼───────────────────┼────────────────────┤
│Aprobări │Nu pot fi obţinute│Întârzieri în ince-│Înainte de începerea│
│ │toate aprobările │perea proiectului │proiectului, Con- │
│ │necesare sau pot │sau în finalizarea │cedentul realizează │
│ │fi obţinute cu │lui şi creşterea │o investigare în │
│ │conditionari │costurilor aferente│detaliu a aprobări- │
│ │neprevăzute │realizării pro- │lor necesare │
│ │ │iectului │ │
├──────────────────┼──────────────────┼───────────────────┼────────────────────┤
│Curatare şi │Pregătirea tere- │Majoritatea costu- │Concesionarul tre- │
│viabilizare │nului are ca re- │rilor şi timpului │buie sa fie capabil │
│ │zultat un cost │necesar pentru re- │sa-şi utilizeze şi │
│ │mult mai mare │alizarea proiec- │sa-şi mobilizeze │
│ │decât cel antici- │tului │resursele pentru a │
│ │pat şi necesita un│ │acoperi costurile │
│ │timp cu mult peste│ │pentru curatarea şi │
│ │termenii contrac- │ │viabilizarea tere- │
│ │tuali │ │nului │
├──────────────────┼──────────────────┼───────────────────┼────────────────────┤
│Titlul de │Creşterea costuri-│Majorarea costu- │Verificarea de către│
│proprietate │lor şi timpului │rilor şi timpului │Concedent a regis- │
│ │necesar pentru │necesar pentru │trelor cadastrale şi│
│ │achiziţia de tere-│realizarea pro- │luarea măsurilor │
│ │nuri de la pro- │iectului │necesare pentru re- │
│ │prietari şi/sau │ │zervarea terenuri- │
│ │pentru acordarea │ │lor necesare proiec-│
│ │dreptului de uti- │ │tului │
│ │lizare a terenuri-│ │ │
│ │lor │ │ │
├──────────────────┼──────────────────┼───────────────────┼────────────────────┤
│Moştenire │Creştere a costu- │Majorarea costuri- │Concedentul poate │
│culturală │rilor şi timpului │lor şi timpului │angaja experţi pen- │
│ │necesar ca rezul- │necesar pentru │tru investigare şi │
│ │tat al unor desco-│realizarea pro- │stabilirea măsurilor│
│ │periri arheologice│iectului │de minimizare a │
│ │şi/sau de patri- │ │costurilor şi evi- │
│ │moniu naţional │ │tarea intarzierilor │
├──────────────────┼──────────────────┼───────────────────┼────────────────────┤
│Mediu (1) │Amplasamentele │Majorarea costuri- │Concedentul răspunde│
│ │pentru proiect │lor şi timpului │de activităţile des-│
│ │prezintă un grad │necesar pentru │fasurate pe terenu- │
│ │de contaminare │realizarea proiec- │rile sale şi con- │
│ │necunoscut │tului │troleaza procesul de│
│ │ │ │supraveghere a po- │
│ │ │ │luării şi de pena- │
│ │ │ │lizare a poluatoru- │
│ │ │ │lui │
├──────────────────┼──────────────────┼───────────────────┼────────────────────┤
│Mediu (2) │Pe parcursul im- │Costuri de │Concesionarul este │
│ │plementarii pro- │decontaminare │obligat sa-şi ia │
│ │iectului se produc│ │toate măsurile ne- │
│ │contaminari ale │ │cesare pentru evi- │
│ │proprietăţilor │ │tarea unor astfel de│
│ │adiacente cu efect│ │evenimente. Angaja- │
│ │asupra proprieta- │ │rea de experţi pen- │
│ │tilor puse la │ │tru investigare şi │
│ │dispoziţia pro- │ │stabilirea măsurilor│
│ │iectului │ │de minimizare a │
│ │ │ │costurilor şi evi- │
│ │ │ │tarea intarzierilor │
├──────────────────┼──────────────────┼───────────────────┼────────────────────┤
│Disponibilitatea │Accesul la un │Întârziere în │Concesionarul are │
│amplasamentului │anumit amplasament│implementare şi │obligaţia de a lua │
│ │nu poate fi ne- │majorare de costuri│toate măsurile ne- │
│ │gociat cu propri- │ │cesare pentru asi- │
│ │etatea acestuia │ │gurarea accesului │
│ │ │ │la amplasamentele │
│ │ │ │puse la dispoziţia │
│ │ │ │proiectului │
├──────────────────┴──────────────────┴───────────────────┴────────────────────┤
│Riscuri de proiectare, construcţie şi recepţie a lucrărilor proiectului │
├──────────────────┬──────────────────┬───────────────────┬────────────────────┤
│Proiectare │Proiectul facili- │Creştere pe termen │Concedentul are │
│ │tatii nu permite │lung a costurilor │dreptul de a reduce │
│ │efectuarea presta-│suplimentare sau │plăţile în cadrul │
│ │tiilor la costul │imposibilitatea │proiectului sau de a│
│ │anticipat │asigurării presta- │reduce dreptul │
│ │ │tiilor pe termen │Concesionarului la │
│ │ │lung │încasări directe │
├──────────────────┼──────────────────┼───────────────────┼────────────────────┤
│Construcţie │Apariţia unui eve-│Întârziere în │Concesionarul tran- │
│ │niment pe durata │implementare şi │sfera riscul con- │
│ │construcţiei, eve-│majorare de costuri│structorului care │
│ │niment care con- │ │trebuie sa aibă │
│ │duce la imposibi- │ │resursele şi capaci-│
│ │litatea finalizarii │tatea tehnica de a │
│ │acesteia în terme-│ │se încadra în condi-│
│ │nul anticipat şi │ │tiile de execuţie │
│ │la costul estimat │ │ │
│ │ │ │ │
├──────────────────┼──────────────────┼───────────────────┼────────────────────┤
│Recepţie investi- │Riscul este atât │Consecinţe pentru │Concedentul nu va │
│tie │fizic cat şi ope- │ambii parteneri. │efectua nici un fel │
│ │raţional şi se │Pentru Concesionar │de plata pana la │
│ │referă la intar- │şi finantatorii săi│recepţia investiţiei│
│ │zierea efectuării │- venituri intarzi-│şi începerea pres- │
│ │recepţiei inves- │ate şi profituri │tatiilor solicitate │
│ │titiei │pierdute. Pentru │ │
│ │ │Concedent - intar- │ │
│ │ │zierea începerii │ │
│ │ │furnizarii servi- │ │
│ │ │ciilor cerute │ │
├──────────────────┴──────────────────┴───────────────────┴────────────────────┤
│Finanţator şi finanţare │
├──────────────────┬──────────────────┬───────────────────┬────────────────────┤
│Dobânzi pe par- │Dobânzile aplica- │Creşterea/scăderea │În contractul de │
│cursul investiţiei│bile se schimba, │costurilor proiec- │concesiune pot fi │
│ │modificând para- │tului. │incluse prevederi cu│
│ │metrii financiari │ │privire la acest │
│ │ai ofertei │ │risc │
├──────────────────┼──────────────────┼───────────────────┼────────────────────┤
│Finanţator │Concesionarul de- │Nerealizarea pres- │O corecta şi apro- │
│incapabil │vine insolvabil │tatiilor solicitate│fundata analiza a │
│ │sau efectuarea │de Concedent şi │resurselor financiare
│ │prestaţiilor nece-│pierderi pentru │prezentate în cadrul│
│ │sita o finanţare │participanţii la │ofertei depuse de │
│ │mai mare decât cea│investiţie │viitorul Concesionar│
│ │estimată de │ │(angajamentele fi- │
│ │Concesionar │ │nantatorului).
│ │ │ │rantarea de către │
│ │ │ │Concesionar a reali-│
│ │ │ │zarii investiţiei │
│ │ │ │(Garanţie bancară │
│ │ │ │de buna execuţie) │
├──────────────────┼──────────────────┼───────────────────┼────────────────────┤
│Finanţare │Concesionarul nu │Lipsa finanţării │Concedentul va ana- │
│indisponibilă │poate asigura │pentru continuarea │liza cu mare atentie│
│ │resursele finan- │sau finalizarea │angajamentele finan-│
│ │ciare şi de capi- │investiţiei │ciare ale Concesio- │
│ │tal atunci când │ │narului şi concor- │
│ │trebuie şi în │ │danta cu programarea│
│ │cuantumuri sufi- │ │investiţiei │
│ │ciente │ │ │
├──────────────────┼──────────────────┼───────────────────┼────────────────────┤
│Modificări de taxe│Pe parcursul pro- │Impact negativ │Veniturile Concesi- │
│ │iectului regimul │asupra veniturilor │onarul trebuie sa │
│ │de impozitare │financiare ale │permită acoperirea │
│ │general se schimba│Concesionarului │diferenţelor nefa- │
│ │în defavoarea │ │vorabile, pana la un│
│ │Concesionarului │ │cuantum stabilit │
│ │ │ │între părţi prin │
│ │ │ │contract. Peste │
│ │ │ │acest cuantum, di- │
│ │ │ │ferenta va fi supor-│
│ │ │ │tata de Concedent, │
│ │ │ │din surse legal │
│ │ │ │constituite cu │
│ │ │ │aceasta destinaţie │
├──────────────────┼──────────────────┼───────────────────┼────────────────────┤
│Finanţare │Datorită schimba- │Concesionarul nu │Concesionarul poate │
│suplimentară │rilor de legisla- │poate suporta fi- │acoperi o parte din │
│ │tie, de politica │nanciar consecin- │refinantare în limi-│
│ │sau de alta natura│tele schimbărilor │ta resurselor dis- │
│ │sunt necesare fi- │ │ponibile. Partea │
│ │nantari suplimen- │ │rămasă neacoperita │
│ │tare pentru recon-│ │se suporta de │
│ │structie, modifi- │ │Concedent. │
│ │care, re-echipare,│ │ │
│ │etc. │ │ │
├──────────────────┼──────────────────┼───────────────────┼────────────────────┤
│Profituri de │Finalizarea inves-│Schimbare profita- │Concedentul trebuie │
│refinantare │titiei se face la │bila în finanţarea │sa se asigure ca │
│ │un cost mai mic │proiectului │Concesionarul nu │
│ │decât cel iniţial │ │poate profita exclu-│
│ │ │ │siv de acest risc │
│ │ │ │favorabil │
├──────────────────┴──────────────────┴───────────────────┴────────────────────┤
│Operare │
├──────────────────┬──────────────────┬───────────────────┬────────────────────┤
│Resurse la │Resursele necesare│Cresteri de cost │Concesionarul poate │
│intrare │pentru operare │şi, în unele cazuri│gestiona riscul prin│
│ │costa mai mult │efecte negative │contracte de furni- │
│ │decât estimarile │asupra calităţii │zare pe termen lung │
│ │iniţiale, nu au │prestaţiilor │cu clauze specifice │
│ │calitate corespun-│efectuate │privind asigurarea │
│ │zatoare sau sunt │ │calităţii furnitu- │
│ │indisponibile în │ │rilor. │
│ │cantităţile nece- │ │ │
│ │sare │ │ │
├──────────────────┼──────────────────┼───────────────────┼────────────────────┤
│Întreţinere şi │Calitatea proiec- │Creşterea costului │Concesionarul poate │
│reparare │tarii şi/sau a │cu efecte negative │gestiona riscul prin│
│ │lucrărilor este │asupra prestaţiilor│contracte pe termen │
│ │necorespunzătoare │efectuate │lung cu operatori │
│ │având ca rezultat │ │corespunzător
│ │creşterea peste │ │ficati şi având ca- │
│ │anticipari a cos- │ │pacitati materiale │
│ │turilor de între- │ │şi resurse suficiente
│ │ţinere şi reparaţii │ │
├──────────────────┼──────────────────┼───────────────────┼────────────────────┤
│Schimbarea cerin- │Concedentul schim-│Schimbarea cerinţe-│Concedentul trebuie │
│telor Concedentu- │ba cerinţele după │lor pe timpul rea- │sa definească cat │
│lui în afară │semnarea contrac- │lizarii investiţiei│mai exact cerinţele │
│limitelor agreate │tului │conduce la modifi- │sale încă din faza │
│prin contract │ │carea proiectului, │de pregătire a │
│ │ │iar după recepţie │proiectului │
│ │ │la creşterea costu-│ │
│ │ │rilor de capital │ │
├──────────────────┼──────────────────┼───────────────────┼────────────────────┤
│Operare │Concesionarul nu │Imposibilitatea │Concedentul trebuie │
│ │corespunde finan- │efectuării pres- │sa examineze în de- │
│ │ciar sau nu poate │tatiilor │taliu, încă din faza│
│ │efectua prestaţii-│ │de ofertare, capaci-│
│ │le conform con- │ │tatea viitorului │
│ │tractului │ │Concesionar de a │
│ │ │ │îndeplini cu succes │
│ │ │ │contractul │
├──────────────────┼──────────────────┼───────────────────┼────────────────────┤
│Soluţii tehnice │Soluţiile tehnice │Venitul Concesio- │În faza de ofertare,│
│vechi sau inadec- │propuse nu sunt │narului scade sub │viitorul Concesionar│
│vate │corespunzătoare │datele de închidere│poate propune con- │
│ │din punct de ve- │financiară a pro- │ditii contractuale │
│ │dere tehnologic │iectului având ca │care sa prevadă con-│
│ │pentru a asigura │rezultat pierderi. │stituirea unor re- │
│ │realizarea pro- │Concedentul nu │surse de rezerva │
│ │iectului │primeşte prestati- │pentru acoperirea │
│ │ │ile solicitate │eventualelor dezvol-│
│ │ │ │tari tehnologice │
├──────────────────┴──────────────────┴───────────────────┴────────────────────┤
│Piata │
├──────────────────┬──────────────────┬───────────────────┬────────────────────┤
│Inrautatirea │Producerea unor │Venituri sub pro- │În faza de ofertare,│
│condiţiilor │schimbări funda- │iectiile financiare│viitorul Concesionar│
│economice generale│mentale şi neas- │anterioare │poate propune con- │
│ │teptate în condi- │ │ditii contractuale │
│ │tiile economice │ │care sa-i asigure │
│ │generale, care │ │condiţii de acope- │
│ │conduc la reduce- │ │rire a riscului. │
│ │rea cererii pentru│ │ │
│ │prestaţiile con- │ │ │
│ │tractate │ │ │
├──────────────────┼──────────────────┼───────────────────┼────────────────────┤
│Schimbări │O alta investiţie,│Venituri sub pro- │Concesionarul va │
│competitive │deja existenta, │iectiile financiare│incerca sa se redre-│
│ │este extinsă, im- │anterioare ca
│ │bunatatita sau re-│mare a reducerii │potriva schimbărilor│
│ │tarifata, astfel │preţurilor şi/sau a│ce afectează în mod │
│ │încât competiţia │reducerii cererii, │discriminatoriu │
│ │în domeniul pres- │datorită concuren- │proiectul, determi- │
│ │tatiilor efectuate│tei │nate de competiţia │
│ │conform contrac- │ │Concedentului. │
│ │tului creste │ │Concedentul trebuie │
│ │ │ │sa se abţină de la │
│ │ │ │măsuri care afectea-│
│ │ │ │za proiectul în mod │
│ │ │ │discriminatoriu │
├──────────────────┼──────────────────┼───────────────────┼────────────────────┤
│Competiţie │Apariţia pe piata │Venituri sub pro- │Concesionarul tre- │
│ │a concurenţilor în│iectiile financiare│buie sa analizeze cu│
│ │domeniul presta- │anterioare ca urma-│atentie condiţiile │
│ │tiilor efectuate, │re a reducerii pre-│de piata. Conceden- │
│ │conform contrac- │turilor şi/sau a │tul trebuie sa se │
│ │tului, de Conce- │reducerii cererii, │abţină de la măsuri │
│ │sionar │datorită concuren- │care afectează piata│
│ │ │tei │ │
├──────────────────┼──────────────────┼───────────────────┼────────────────────┤
│Schimbări │O schimbare demo- │Veniturile sub │Concesionarul are │
│demografice │grafica sau socio-│proiectiile finan- │obligaţia sa prevadă│
│ │economică afec- │ciare anterioare │în calculele sale │
│ │teaza cererea │ │eventuale modificări│
│ │pentru prestaţiile│ │de venituri │
│ │contractate │ │ │
├──────────────────┼──────────────────┼───────────────────┼────────────────────┤
│Inflatia │Valoarea plăţilor │Diminuarea în ter- │Concesionarul poate │
│ │în timp este │meni reali a veni- │propune un mecanism │
│ │diminuata de │turilor din proiect│corespunzător pentru│
│ │inflaţie │ │compensarea inflati-│
│ │ │ │ei, prin ajustari │
│ │ │ │ale preţurilor. Con-│
│ │ │ │cedentul trebuie sa │
│ │ │ │evite ca Concesio- │
│ │ │ │narul sa beneficieze│
│ │ │ │de supra-compensări │
│ │ │ │sau sa beneficieze │
│ │ │ │de plati duble │
├──────────────────┴──────────────────┴───────────────────┴────────────────────┤
│Risc legal şi de politica a Concedentului │
├──────────────────┬──────────────────┬───────────────────┬────────────────────┤
│Reglementarea │Existenta unui │Efect asupra costu-│Concesionarul eva- │
│ │cadru statutar de │rilor şi venitu- │lueaza sistemul de │
│ │reglementări care │rilor │reglementări şi ia │
│ │vor afecta Conce- │ │măsurile necesare │
│ │sionarul │ │ │
├──────────────────┼──────────────────┼───────────────────┼────────────────────┤
│Schimbati legis- │Schimbare legisla-│O creştere semni- │Concedentul poate sa│
│lative /de poli- │tiva şi/sau a po- │ficativa în costu- │reducă răspunderea │
│tica (1) │liticii Conceden- │rile operationale │pentru astfel de │
│ │tului, care nu │ale Concesionarului│schimbări prin moni-│
│ │poate fi antici- │şi/sau necesitatea │torizarea li limi- │
│ │pata la semnarea │de a efectua chel- │tarea schimbărilor │
│ │contractului şi │tuieli de capital │care ar putea avea │
│ │care este adresată│pentru a putea │astfel de consecinţe│
│ │direct, specific │răspunde acestor │asupra proiectului. │
│ │şi exclusiv pro- │schimbări │Concesionarul va │
│ │iectului, ceea ce │ │realiza schimbările │
│ │conduce la costuri│ │în asa maniera încât│
│ │de capital sau │ │efectul financiar │
│ │operationale su- │ │asupra Concedentului│
│ │plimentarea din │ │sa fie minimizat │
│ │partea Concesio- │ │ │
│ │narului │ │ │
├──────────────────┼──────────────────┼───────────────────┼────────────────────┤
│Schimbati legis- │Schimbare legisla-│O creştere semni- │Concedentul poate │
│lative /de poli- │tiva şi/sau a po- │ficativa în costu- │diminua riscurile │
│tica (2) │liticii Conceden- │rile operationale │prin excluderea │
│ │tului, care nu │ale Concesionarului│schimbărilor ca cele│
│ │poate fi antici- │şi/sau necesitatea │legate de taxe sau │
│ │pata la semnarea │de a efectua chel- │cele pentru care │
│ │contractului şi │tuieli de capital │Concesionarul este │
│ │care este generală│pentru a putea │compensat pe baza │
│ │în aplicarea sa │răspunde acestor │unei ajustari cu │
│ │(nu specifica pro-│schimbări │indicele Preţurilor │
│ │iectului), ceea ce│ │de Consum şi numai │
│ │conduce la costuri│ │în baza unei "sume │
│ │de capital sau │ │semnificative" pre- │
│ │operationale su- │ │agreate │
│ │plimentarea din │ │ │
│ │partea Concesio- │ │ │
│ │narului │ │ │
├──────────────────┼──────────────────┼───────────────────┼────────────────────┤
│Retragerea │Concedentul isi │Consecinţe asupra │Concesionarul va │
│sprijinului │retrage sprijinul │veniturilor │incerca sa se redre-│
│complementar │complementar, │ │seze financiar pro- │
│ │proiectul fiind │ │iectul după schim- │
│ │afectat negativ │ │barile ce afectează │
│ │ │ │în mod discrimina- │
│ │ │ │toriu proiectul, în │
│ │ │ │special în cazul │
│ │ │ │proiectelor în care │
│ │ │ │utilizatorul terţ │
│ │ │ │este cel care pla- │
│ │ │ │teste │
├──────────────────┴──────────────────┴───────────────────┴────────────────────┤
│Activele proiectului │
├──────────────────┬──────────────────┬───────────────────┬────────────────────┤
│Depreciere │Deprecierea teh- │Creşterea costuri- │Concesionarul poate │
│tehnica │nica este mai mare│de retehnologizare │lua măsurile nece- │
│ │decât cea preva- │ │sare pentru evitarea│
│ │zuta │ │unei astfel de │
│ │ │ │situaţii │
├──────────────────┴──────────────────┴───────────────────┴────────────────────┤
│Forta majoră │
├──────────────────┬──────────────────┬───────────────────┬────────────────────┤
│Forta majoră │Forta majoră, ast-│Pierderea sau ava- │Concesionarul poate │
│ │fel cum este de- │rierea activelor │lua măsuri de asi- │
│ │finita prin lege, │proiectului şi │surare a activelor │
│ │impiedica reali- │pierderea/diminua- │proiectului şi
│ │zarea contractului│rea posibilitatii │măreşte repararea │
│ │ │de obţinere a veni-│sau înlocuirea │
│ │ │turilor preconizate│acestora în cel mai │
│ │ │ │scurt timp posibil │
├──────────────────┴──────────────────┴───────────────────┴────────────────────┤
│Profitabilitatea proiectului │
├──────────────────┬──────────────────┬───────────────────┬────────────────────┤
│Proiectul se │Balanţa de veni- │Supra-profituri în │Concedentul trebuie │
│dovedeşte mai │turi-cheltuieli │favoarea │sa includă mecanisme│
│profitabil decât │diferă semnifica- │Concesionarului │de repartizare echi-│
│previziunile │tiv fata de │ │tabila a profituri- │
│realizate iniţial │previziuni │ │lor obţinute peste │
│ │ │ │limita luată în │
│ │ │ │calcul la stabilirea│
│ │ │ │proiectiilor │
│ │ │ │financiare │
└──────────────────┴──────────────────┴───────────────────┴────────────────────┘
*ST*
ANEXA 2
la norme
MODELE
pentru anunţurile de participare care se publica
în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a,
în conformitate cu prevederile art. 24 din Normele de
aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor
de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de
concesiune de servicii din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie
publica, a contractelor de concesiune de lucrări publice
şi a contractelor de concesiune de servicii
Anunţul de participare la licitaţia deschisă
1. Denumirea, adresa, numărul de telefon, numărul de fax şi adresa de e-mail ale autorităţii contractante
2. Denumirea, adresa, numărul de telefon, numărul de fax şi adresa de e-mail ale biroului de la care se poate solicita documentaţia de atribuire. Dacă este cazul, costul şi condiţiile de plata în vederea obţinerii documentaţiei de atribuire.
3. a) Locul execuţiei lucrărilor/prestării serviciilor
b) Obiectul concesionarii; natura şi dimensiunea lucrărilor/prestărilor
c) Termenul de finalizare sau durata contractului
4. a) Termenul de depunere a ofertelor
b) Adresa la care trebuie transmise ofertele
c) Limba sau limbile în care trebuie redactate ofertele
d) Data, ora şi locul deschiderii ofertelor
5. Condiţiile personale, tehnice şi financiare pe care trebuie sa le îndeplinească ofertanţii
6. Criterii utilizate la atribuirea contractului
7. După caz, procentajul minim din lucrări care trebuie acordat părţilor terţe
8. Data trimiterii spre publicare a anunţului de participare
9. Denumirea şi adresa organismului competent de rezolvare a contestaţiilor şi, după caz, de mediere. Informaţii exacte privind termenele de depunere a contestaţiei şi, după caz, denumirea, adresa, numărul de telefon, numărul de fax şi adresa de e-mail ale biroului de la care se pot obţine aceste informaţii.
Anunţul de participare la licitaţia restrânsă
1. Denumirea, adresa, numărul de telefon, numărul de fax şi adresa de e-mail ale autorităţii contractante
2. Denumirea, adresa, numărul de telefon, numărul de fax şi adresa de e-mail ale biroului de la care se poate solicita documentaţia de atribuire. Dacă este cazul, costul şi condiţiile de plata în vederea obţinerii documentaţiei de atribuire.
3. a) Locul execuţiei lucrărilor/prestării serviciilor
b) Obiectul concesionarii; natura şi dimensiunea lucrărilor/prestărilor
c) Termenul de finalizare sau durata contractului
4. a) Termenul de depunere a candidaturilor
b) Adresa la care trebuie transmise candidaturile
c) Limba sau limbile în care trebuie redactate candidaturile
5. Condiţiile personale, tehnice şi financiare pe care trebuie sa le îndeplinească candidaţii
6. Numărul minim şi, după caz, numărul maxim de candidaţi care se intenţionează sa fie selectaţi şi criteriile de selecţie care vor fi utilizate
7. Criterii utilizate la atribuirea contractului
8. După caz, procentajul minim din lucrări care trebuie acordat părţilor terţe
9. Data trimiterii spre publicare a anunţului de participare
10. Denumirea şi adresa organismului competent de rezolvare a contestaţiilor şi, după caz, de mediere. Informaţii exacte privind termenele de depunere a contestaţiei şi, după caz, denumirea, adresa, numărul de telefon, numărul de fax şi adresa de e-mail ale biroului de la care se pot obţine aceste informaţii.
Anunţul de participare la dialogul competitiv
1. Denumirea, adresa, numărul de telefon, numărul de fax şi adresa de e-mail ale autorităţii contractante
2. Denumirea, adresa, numărul de telefon, numărul de fax şi adresa de e-mail ale biroului de la care se poate solicita documentaţia de atribuire. Dacă este cazul, costul şi condiţiile de plata în vederea obţinerii documentaţiei de atribuire.
3. a) Locul execuţiei lucrărilor/prestării serviciilor
b) Obiectul concesionarii; natura şi dimensiunea lucrărilor/prestărilor
4. a) Termenul de depunere a candidaturilor
b) Adresa la care trebuie transmise candidaturile
c) Limba sau limbile în care trebuie redactate candidaturile
5. Condiţiile personale, tehnice şi financiare pe care trebuie sa le îndeplinească candidaţii
6. Numărul minim şi, după caz, numărul maxim de candidaţi care se intenţionează sa fie selectaţi şi criteriile de selecţie care vor fi utilizate
7. Dacă este cazul, se precizează derularea dialogului în runde/etape succesive, pentru reducerea numărului de soluţii care urmează sa fie discutate.
8. Criterii utilizate la atribuirea contractului
9. După caz, procentajul minim din lucrări care trebuie acordat părţilor terţe
10. Data trimiterii spre publicare a anunţului de participare
11. Denumirea şi adresa organismului competent de rezolvare a contestaţiilor şi, după caz, de mediere. Informaţii exacte privind termenele de depunere a contestaţiei şi, după caz, denumirea, adresa, numărul de telefon, numărul de fax şi adresa de e-mail ale biroului de la care se pot obţine aceste informaţii.
Anunţul de participare la negociere
1. Denumirea, adresa, numărul de telefon, numărul de fax şi adresa de e-mail ale autorităţii contractante
2. Denumirea, adresa, numărul de telefon, numărul de fax şi adresa de e-mail ale biroului de la care se poate solicita documentaţia de atribuire. Dacă este cazul, costul şi condiţiile de plata în vederea obţinerii documentaţiei de atribuire.
3. a) Locul execuţiei lucrărilor/prestării serviciilor
b) Obiectul concesionarii; natura şi dimensiunea lucrărilor/prestărilor
4. a) Termenul de depunere a candidaturilor
b) Adresa la care trebuie transmise candidaturile
c) Limba sau limbile în care trebuie redactate candidaturile
5. Condiţiile personale, tehnice şi financiare pe care trebuie sa le îndeplinească candidaţii
6. Numărul minim şi, după caz, numărul maxim de candidaţi care se intenţionează sa fie selectaţi şi criteriile de selecţie care vor fi utilizate
7. Dacă este cazul, se precizează derularea negocierilor în runde/etape succesive, pentru reducerea numărului de oferte preliminare care urmează sa fie negociate.
8. Criterii utilizate la atribuirea contractului
9. După caz, procentajul minim din lucrări care trebuie acordat părţilor terţe
10. Data trimiterii spre publicare a anunţului de participare
11. Denumirea şi adresa organismului competent de rezolvare a contestaţiilor şi, după caz, de mediere. Informaţii exacte privind termenele de depunere a contestaţiei şi, după caz, denumirea, adresa, numărul de telefon, numărul de fax şi adresa de e-mail ale biroului de la care se pot obţine aceste informaţii.
ANEXA 3
la norme
RAPORT
privind contractele de concesiune de
lucrări publice şi de concesiune de servicii
atribuite în anul ...
Autoritatea contractantă
Adresa: .............................................................
C.U.I.: .............................................................
Nr. de înregistrare la registrul comerţului: ........................
Telefon/fax: ........................................................
E-mail: .............................................................
*T*
┌────────────────────────────────────────────┬──────────────────────────────┐
│ Tipuri de contracte │ Număr total contracte │
├────────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────┤
│Contracte de concesiune de lucrări publice, │ │
│din care atribuite prin: │ │
│ - dialog competitiv │ │
│ - licitaţie restrânsă │ │
│ - licitaţie deschisă │ │
│ - negociere cu publicarea anunţului │ │
│ de participare │ │
├────────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────┤
│Contracte de concesiune de servicii, │ │
│din care atribuite prin: │ │
│ - dialog competitiv │ │
│ - licitaţie restrânsă │ │
│ - licitaţie deschisă │ │
│ - negociere cu publicarea anunţului │ │
│ de participare │ │
├────────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────┤
│ TOTAL: │ │
└────────────────────────────────────────────┴──────────────────────────────┘
*ST*
Semnatura autorizata
..................
----------