29 oct. 2007

Lista neagra a abonatilor la bani publici, fara acoperire in Timis

In aceste zile, conform informatiilor venite dinspre Camera Deputatilor, una dintre cele mai noi institutii cu competente de control a bunei gestionari a banilor publici - Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice - se pregateste sa finalizeze o "lista neagra" cu toate firmele "abonate" la bani publici, in special a celor care au avut probleme in a-si onora contractele, dupa ce au incasat in prealabil bani frumosi de la stat.

Aceasta mult-promisa si mult-asteptata lista are sanse mari sa nu cuprinda prea multe nume din vestul tarii, sau sa nu cuprinda nici unul, de vreme ce in urma cu trei luni reprezetantii A.N.R.M.A.P. recunosteau ca in ultimul an nu a fost facut vreun control in Timis, iar organigrama Departamentului de Control al aceleiasi institutii e plina de locuri vacante.

Asteptare prelungita

O serie de deputati au inceput in ultima vreme sa-si manifeste nerabdarea in ceea ce priveste finalizarea unui material de sinteza promis de Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice - este vorba despre "o baza de date cu firmele care au participat la contracte pe bani publici si stabilirea unor furnizori «problematici», care nu au indeplinit conditiile contractuale incheiate cu administratia publica (calitatea bunurilor sau serviciilor furnizate de contractor, problemele aparute in derularea proiectului)".

Au existat parlamentari, cum e cazul deputatului Gheorghe Sarb, care au mai cerut, la inceputul acestei luni, Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice, niste documente pe aceeasi tema, oarecum colaterale - e vorba de o "lista neagra" cu firmele care, in cazul in care pierd un contract cu statul, contesta la nesfarsit procedura de atribuire, chiar daca aceasta a fost in regula, reusind astfel sa blocheze investitia. "Foarte multe din aceste proceduri de achizitie publica care trebuiau sa indeplineasca nevoi stringente ale administratiei publice au fost intarziate prin reclamarea unor argumente care nu s-au dovedit valabile in urma evaluarii lor. Iar aceste intarzieri repetate au costuri sociale si economice pentru administratia publica in cauza", se arata in interpelarea parlamentarului Gheorghe Sarb, prin care se solicita urgentarea finalizarii acestor baze de date, extrem de utile nu doar in administratie, ci si pentru mass-media sau simplul cetatean. Cu toate acestea, A.N.R.M.A.P. nu a facut public deocamdata un termen pana la care ar putea sa finalizeze aceste materiale de sinteza.

Vestul tarii, lasat pe dinafara

Chiar daca A.N.R.M.A.P. ar termina in timp util aceste baze de date, e destul de greu de imaginat ce vor cuprinde ele, in ceea ce priveste Timisul. Si asta pentru ca in urma cu trei luni solicitam Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice, teoretic unul dintre cele mai noi si eficiente instrumente de control a bunei gestionari a banului public, sa ne spuna ce controale a facut in ultimul an in Timis si cum s-au finalizat aceste controale. Raspunsul nu era unul greu de intuit : "In urma cererii dumneavoastra, va comunicam ca in perioada respectiva nu a fost efectuat un control in zona".

Ca atare, pentru Timis cel putin, acea "lista neagra" a abonatilor de rea-credinta la banul public nu va cuprinde probabil nici un fel de secrete prea mari. Ceea ce nu inseamna ca Timisul e un fel de paradis, unde procedurile de achizitie publica se deruleaza cu o corectitudine fara cusur. Dimpotriva. Ramane deci in discutie, in aceste conditii, utilitatea unei astfel de "liste negre", in afara de cheltuirea unor bani de la buget.

Criza de controlori

Faptul ca timp de un an de zile Timisul nu a fost "onorat" cu vreun control facut de A.N.R.M.A.P. se poate explica si prin organigrama foarte stufoasa a institutiei. Astfel, desi probabil cel mai important departament al Autoritatii ar trebui sa fie cel de control, posturile mai degraba s-au ocupat in alte servicii ale institutiei, probabil ceva mai "caldute". Asa se face ca, de exemplu, la Serviciul Supraveghere si Evaluare al A.N.R.M.A.P. sunt ocupate doar 11 posturi din cele 29 posibile, restul fiind vacante, inclusiv cel de sef de serviciu. La Serviciul cu pricina e nevoie mare de consilieri, de experti si chiar de asistenti debutanti. Mai bine nu sta situatia nici la Serviciul Control Operativ, unde, de asemenea, din 11 posturi, sase sunt ocupate si cinci vacante, si aici lipsind pana si experti debutanti. Pe anul trecut A.N.R.M.A.P. a avut un buget de 4.371.000 de lei care, impartit pe judete, duce la concluzia ca Timisul a contribuit cu peste 100.000 de lei la finantarea acestei institutii care anul trecut nu a avut "acoperire" in vestul tarii.

Achizitiile publice - supravegherea modului de atribuire a contractelor

In sistemul legislativ de atribuire a contractelor de achizitii publice survin frecvent modificari importante. Sursa acestora o reprezinta complexitatea domeniului ca atare, la care se adauga situatiile concrete pe care le evidentiaza practica achizitiilor publice, situatii care, in ordine procedurala, impun corectii succesive.

O atare situatie este ilustrata si de recent emisul Ordin nr. 11 a.c. al presedintelui Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice pentru aprobarea Regulamentului privind supravegherea modului de atribuire a contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii.

Regulamentul are ca obiect reglementarea metodologiei de supraveghere de Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice a modului de atribuire a contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari si a contractelor de concesiune de servicii.

In exercitarea functiei de supraveghere a achizitiilor publice, activitatile A.N.R.M.A.P. sunt: a) constatarea faptelor prin care se incalca sau se eludeaza prevederile legale in domeniul achizitiilor publice; b) sanctionarea faptelor prevazute la lit. a), in masura in care acestea constituie contraventii; c) utilizarea masurilor prin care se pot preveni, stopa sau remedia efectele produse de incalcarea sau eludarea prevederilor legale in organizarea procedurilor de atribuire a contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, altele decat aplicarea de sanctiuni.

A.N.R.M.A.P. indeplineste activitatile de control prin: a) controlul planificat pe baza planului lunar de supraveghere; b) controlul neplanificat, ca urmare a unor sesizari primite de la terti sau ca urmare a sesizarii din oficiu.

Activitatile derulate in scopul indeplinirii functiei de supraveghere nu pot depasi, in nicio situatie, atributiile si competentele conferite A.N.R.M.A.P. prin actele normative in vigoare.

Procedura de supraveghere

Procedura de supraveghere se efectueaza de echipa de control, in baza ordinului de control, respectand urmatoarele etape:

a) transmiterea catre autoritatea contractanta a comunicarii privind inceperea procedurii de supraveghere;

b) efectuarea controlului procedurilor de atribuire aplicate de autoritatile contractante;

c) intocmirea notei de control care va contine toate informatiile cu privire la autoritatea contractanta, echipa de control, contractul de achizitie publica si procedura urmata in vederea atribuirii acestuia;

d) intocmirea, daca este cazul, a procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor si/sau utilizarea masurilor de prevenire, stopare sau remediere a efectelor.

Pentru efectuarea activitatii de control in bune conditii, autoritatea contractanta supusa procedurii de supraveghere are obligatia de a pune la dispozitia echipei de control toate documentele si actele solicitate in termenele stabilite, precum si un spatiu adecvat desfasurarii acestei activitati, in cadrul sediului propriu.

Procedura de supraveghere se poate desfasura si la sediul A.N.R.M.A.P., cu respectarea prevederilor acestui regulament.

Echipa de control isi desfasoara activitatea in baza ordinului de control.

Ordinul de control va contine numele si prenumele agentilor constatatori, numarul legitimatiilor de control, autoritatea contractanta, obiectivele, perioada si locul desfasurarii procedurii de supraveghere. In cazul in care pe parcursul desfasurarii procedurii de supraveghere se constata si alte incalcari ale prevederilor legale, altele decat cele sesizate initial, sau ca documentatia pusa la dispozitia echipei de control necesita o perioada mai mare de analiza decat cea prevazuta initial in ordinul de control, perioada de efectuare a procedurii de supraveghere poate fi extinsa cu aprobarea presedintelui.

Sursa: Tribuna Economica, 24 octombrie 2007

 
google analytics