Intrebari si raspunsuri din domeniul achizitiilor publice
Intrebare 1:
Cate cifre din cele 8 aferente fiecarui cod numeric CPV se iau in considerare pentru estimarea valorii totale a contractelor de achizitie publica, valoare ce urmeaza a fi comparata cu pragurile valorice prevazute de legislatia privind achizitiile publice in vederea stabilirii procedurii de atribuire?
Raspuns 1:
Autoritatea contractanta are obligatia de a stabili programul anual al achizitiilor publice potrivit H.G. nr. 925/2006, art. 4.
Obiectul contractelor de achizitie publica se pune in corespondenta cu sistemul de grupare si codificare utilizat in Vocabularul comun al achizitiilor publice (CPV). Aceasta se realizeaza prin incadrarea produsului, serviciului sau lucrarii in codul de 8 cifre care descrie cu cea mai mare acuratete acest produs, serviciu sau lucrare.
Daca nivelul de acuratete al CPV este insuficient pentru a descrie necesitatile autoritatii contractante, atunci aceasta trebuie sa se refere la diviziunea, grupa, clasa, sau categoria care descrie cel mai bine obiectul achizitiei (un cod mai general, care poate fi recunoscut prin faptul ca are mai multe zerouri in coada).
De exemplu:
Daca o autoritate contractanta intentioneaza sa achizitioneze servicii de transport rutier adaptat pentru echipamente tehnologice fragile, codurile CPV care ar putea prezenta interes pentru autoritatea contractanta sunt:
Diviziunea: 60000000 Servicii de transport terestru si prin conducte
Grupa: 60100000 Servicii de transport terestru
Clasa: 60120000 Servicii de transport terestru de marfuri
[…]
Categoria: 60122000 Servicii de transport rutier de marfuri
60122100 Servicii de transport rutier de marfuri cu vehicule specializate
60122110 Servicii de transport cu vehicule frigorifice
60122120 Servicii de transport cu autocisterne
60122130 Servicii de transport cu vehicule adaptate la marfuri in vrac
60122140 Servicii de transport cu vehicule portcontainer
60122150 Servicii de transport cu vehicule de transportat mobila
60122160 Servicii de transport de siguranta
60122170 Servicii de transport medical
[…]
In aceasta situatie, autoritatea contractanta va trebui sa aleaga 60122100 “Servicii de transport rutier de marfuri cu vehicule specializate” intrucat nici unul dintre codurile care urmeaza dupa el nu corespunde intrutotul nevoilor acesteia de achizitie. Daca este cazul, va putea, utiliza si vocabularul suplimentar pentru a specifica cu mai mare precizie obiectul contractului.
Ratiunea pentru care trebuie utilizate coduri CPV cat mai specifice consta in depasirea barierele lingvistice intre autoritatea contractanta si ofertanti, astfel incat informatia privind obiectul contractului sa fie accesibila si precisa si pentru ofertantii vorbitori de alte limbi, asigurandu-se respectarea principiului nediscriminarii si transparentei. Un cod prea general nu ar preciza destul de clar ceea ce doreste autoritatea contractanta sa achizitioneze.
Avand in vedere cele de mai sus, dupa incadrarea in codul CPV cel mai specific posibil (cu cat mai putine zerouri in coada), se estimeaza valoarea contractului cu respectarea regulilor prevazute in Capitolul II, Sectiunea a 2-a, din O.U.G. nr. 34/2006, urmand ca, in functie de valoarea estimata, sa se aleaga procedura de atribuire.
In plus, precizam ca in situatia in care obiectul contractului inglobeaza produse/ servicii/ lucrari incadrate in coduri CPV diferite, procedura de atribuire se alege in functie de valoarea cumulata a acestora.
Intrebare 2:
Contractele care au ca obiect cumpararea sau inchirierea de bunuri imobile se supun prevederilor legale in vigoare privind achizitiile publice?
Raspuns 2:
O.U.G. nr. 34/2006 reglementeaza atribuirea contractelor de furnizare de produse, nu si a celor de cumparare de bunuri imobile existente.
Pe de alta parte, potrivit art. 13 lit a) din O.U.G. nr 34/2006:
“Prezenta ordonanta de urgenta nu se aplica pentru atribuirea contractului de servicii care:
a) are ca obiect cumpararea sau închirierea, prin orice mijloace financiare, de terenuri, cladiri existente, alte bunuri imobile ori a drepturilor asupra acestora. Atribuirea contractelor de servicii financiare care se încheie, indiferent de forma, în legatura cu contractul de cumparare sau de închiriere respectiv, se supune prevederilor prezentei ordonante de urgenta”.
Fata de cele de mai sus, apreciem ca, atribuirea de catre autoritatea contractanta a unui contract având ca obiect cumpararea unui imobil existent se excepteaza de la aplicarea procedurilor de atribuire a contractelor de achizitie publica cuprinse în O.U.G. nr 34/2006.
Prin urmare, atribuirea unui astfel de contract se face cu respectarea prevederilor H.G. 925/2006 art 2 alin 2: “În cazul contractelor a caror atribuire nu intra sub incidenta prevederilor ordonantei de urgenta, autoritatea contractanta are obligatia de a asigura o utilizare eficienta a fondurilor în procesul de atribuire, de a promova concurenta între operatorii economici precum si de a garanta nediscriminarea, recunoasterea reciproca si tratamentul egal al operatorilor economici care participa la atribuirea contractului”.
În completarea celor de mai sus, mentionam ca, potrivit art 13 lit a) din O.U.G. nr 34/2006, astfel cum a fost modificata prin Legea 337/2006, in cazul în care autoritatea contractanta atribuie contracte de servicii financiare, care se încheie, indiferent de forma, în legatura cu contractul de cumparare sau de închiriere respectiv, aceasta are obligatia de a le supune prevederilor prezentei ordonante.
Intrebare 3:
Cum se calculeaza valoarea estimata a unui contract ce are ca obiect achizitionarea de tichete de masa?
Raspuns 3:
Conform art.5 alin.(1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.34/2006, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.337/2006, contractul de furnizare este acel contract de achizitie publica, altul decat contractul de lucrari, care are ca obiect furnizarea unuia sau mai multor produse, prin cumparare, inclusiv in rate, inchiriere sau leasing, cu sau fara optiune de cumparare.
In conformitate cu art.6 din O.U.G. nr.34/2006, contractul de servicii este acel contract de achizitie publica, altul decat contractul de lucrari sau de furnizare, care are ca obiect prestarea unuia sau mai multor servicii, astfel cum acestea sunt prevazute in anexele nr.2A si 2B.
Potrivit prevederilor de la art.7 din O.U.G. nr.34/2006, contractul de achizitie publica care are ca obiect atat furnizarea de produse, cat si prestarea de servicii este considerat:
a) contract de furnizare, daca valoarea estimata a produselor este mai mare decat valoarea estimata a serviciilor prevazute in contractul respectiv;
b) contract de servicii, daca valoarea estimata a serviciilor este mai mare decat valoarea estimata a produselor prevazute in contractul respectiv.
Potrivit art.25 alin.(1) din O.U.G. nr.34/2006 autoritatea contractanta are obligatia de a estima valoarea contractului de achizitie publica pe baza calcularii si insumarii tuturor sumelor platibile pentru indeplinirea contractului respectiv, fara taxa pe valoarea adaugata, luand in considerare orice forme de optiuni si, in masura in care acestea pot fi anticipate la momentul estimarii, orice eventuale suplimentari sau majorari ale valorii contractului.
Potrivit art.4 din Legea nr.142/1998 privind acordarea tichetelor de masa, cu modificarile si completarile ulterioare, “angajatorul care achizitioneaza direct de la o unitate emitenta necesarul de tichete de masa achita atat contravaloarea nominala a tichetelor de masa, cat si costul imprimatului reprezentand tichetul de masa.”
In conformitate cu prevederile art.3 lit.b) din H.G. nr.5/1999 privind normele de aplicare a Legii nr.142/1998 privind acordarea tichetelor de masa, „contractul pentru achizitionarea tichetelor de masa, incheiat intre angajator si unitatile emitente, va cuprinde clauze referitoare la costul imprimatului reprezentand tichetul de masa”.
Conform art.6 alin.(4) din Legea nr.142/1998 privind acordarea tichetelor de masa “tichetele de masa pot fi utilizate in unitati de alimentatie publica, cantine-restaurant, bufete, cu care unitatile emitente au contractat prestarea serviciilor respective.”
Potrivit art.7 alin.(1) din Legea nr.142/1998 privind acordarea tichetelor de masa “angajatorul, impreuna cu organizatiile sindicale legal constituite sau, acolo unde nu este constituit un sindicat, cu reprezentantul salariatilor, stabilesc de comun acord unitatea emitenta a tichetelor de masa cu care vor contracta prestarea serviciilor corespunzatoare.”
Prin urmare, apreciem ca unitatile emitente de tichete de masa nu vand numai un produs, un imprimat, ci si un serviciu ce consta in asigurarea functionalitatii si securitatii intregului sistem.
Pe cale de consecinta, in ceea ce priveste valoarea estimata a contractului de achizitie publica pentru „tichete de masa”, aceasta se va stabili pentru realizarea imprimatelor si a serviciilor ce constau in asigurarea functionalitatii si securitatii acestui sistem, si nu va cuprinde valoarea nominala a tichetului.
Intrebare 4:
Cum se calculeaza termenul de asteptare pentru pentru incheierea contractului de achizitie publica?
Raspuns 4:
In conformitate cu prevederile art.205 din Ordonanta de Urgenta nr.34/2006,
„(1) Autoritatea contractanta are dreptul de a incheia contractul de achizitie publica numai dupa implinirea termenului de:
a) 15 zile de la data transmiterii comunicarii privind rezultatul aplicarii procedurii, conform prevederilor art.206 - 207, in cazul in care valoarea contractului de achizitie publica este mai mare decat pragurile valorice prevazute la art.124;
b) 7 zile de la data transmiterii comunicarii privind rezultatul aplicarii procedurii, conform prevederilor art.206 - 207, in cazul in care valoarea contractului de achizitie publica este mai mica sau egala cu pragurile valorice prevazute la art.124.
(2) Contractul de achizitie publica incheiat inainte de implinirea termenelor prevazute la alin.(1) este lovit de nulitate absoluta.
(3) In cazul prevazut la art.122 lit.c) si art.252 lit.c), autoritatea contractanta nu are obligatia de a respecta perioadele prevazute la alin.(1).
(4) Prevederile prezentului articol se aplica in mod corespunzator si in cazul atribuirii contractelor prevazute la cap.VII.”
Din interpretarea acestui articol se desprinde faptul ca autoritatea contractanta are obligatia de a astepta, inainte de incheierea contractului, o perioada de 15 zile sau 7 zile, in functie de valoarea contractului.
Termenele exprimate in zile incep sa curga de la inceputul primei ore a primei zile a termenului si se incheie la expirarea ultimei ore a ultimei zile a termenului.
Potrivit art.206 din OUG nr.34/2006, cu modificarile si completarile ulterioare,
„(1) Autoritatea contractanta are obligatia de a informa candidatii/ofertantii despre deciziile referitoare la atribuirea contractului de achizitie publica, incheierea acordurilor-cadru, admiterea intr-un sistem de achizitie dinamic sau, dupa caz, la anularea procedurii de atribuire si eventuala initiere ulterioara a unei noi proceduri, in scris si cat mai curand posibil, dar nu mai tarziu de 3 zile lucratoare de la emiterea acestora.
(2) Comunicarea prin care se transmite informarea prevazuta la alin.(1) se transmite si prin fax sau prin mijloace electronice.
(3) In cazul in care autoritatea contractanta nu transmite comunicarea privind rezultatul aplicarii procedurii si prin fax sau prin mijloace electronice, atunci perioadele prevazute la art.205 alin.(1) se majoreaza cu 3 zile lucratoare.”
Astfel, in situatia in care autoritatea contractanta nu transmite comunicarea privind rezultatul aplicarii procedurii si prin fax sau prin alte mijloace electronice, perioadele prevazute la art.205 alin.1 (15 sau 7 zile calendaristice) se majoreaza cu 3 zile lucratoare.
Intrebare 5:
Modalitatea de stabilire a termenelor minime pentru depunere a ofertelor.
Raspuns 5:
1. Licitatia deschisa :
I. Valoarea estimata a contractului este peste praguri :
a) 125.000 pentru servicii, produse (autoritatea contractanta se încadreaza în prevederile art.8 lit.a) – c) din O.U.G. nr.34/2006);
b) 420.000 pentru servicii, produse (autoritatea contractanta se încadreaza în prevederile art.8 lit.d),e) din O.U.G. nr.34/2006);
c) 5.000.000 pentru lucrari.
1. Regula : cel putin 52 de zile între data transmiterii spre publicare a anuntului de participare catre J.O.U.E. si data limita pentru depunerea ofertelor
2. a) Exista anunt de intentie publicat : 36 de zile
b) Anuntul de participare a fost transmis spre publicare în J.O.U.E. în format electronic (-7 zile) :
52-7= 45 zile ( fara anunt de intentie, cu anunt de participare transmis în fomat electronic în J.O.U.E.)
36-7= 29 zile ( cu anunt de intentie, cu anunt de participare transmis în fomat electronic în J.O.U.E.)
c) Documentatia de atribuire este publicata în SEAP (-5 zile) :
52-5= 47 zile ( fara anunt de intentie, cu documentatia de atribuire publicata în SEAP)
45-5= 40 zile( fara anunt de intentie, cu anunt de participare transmis în fomat electronic în J.O.U.E., cu documentatia de atribuire publicata în SEAP)
29-5=24 zile (cu anunt de intentie, cu anunt de participare transmis în fomat electronic în J.O.U.E., cu documentatia de atribuire publicata în SEAP)
II. Valoarea estimata a contractului este sub praguri : ( 125.000, 420.000, 5.000.000)
1. Regula : cel putin 28 de zile între data transmiterii spre publicare a anuntului de participare catre SEAP si data limita de depunere a ofertelor.
2. Daca documentatia de atribuire este publicata în SEAP (-5 zile) : 28-5=23 zile
2. Licitatia restrânsa :
1) DEPUNERE CANDIDATURI
I. Valoarea estimata a contractului este peste praguri :
a) 125.000 pentru servicii, produse (autoritatea contractanta se încadreaza în prevederile art.8 lit.a) – c) din O.U.G. nr.34/2006);
b) 420.000 pentru servicii, produse (autoritatea contractanta se încadreaza în prevederile art.8 lit.d) ,e) din O.U.G. nr.34/2006);
c) 5.000.000 pentru lucrari.
1. Regula : cel putin 37 zile între data transmiterii spre publicare a anuntului de participare catre J.O.U.E. si data limita de depunere a candidaturilor.
2. Urgenta : nu mai putin de 15 zile între data transmiterii spre publicare a anuntului de participare catre J.O.U.E. si data limita de depunere a candidaturilor.
3. Anuntul de participare a fost transmis spre publicare în J.O.U.E. în format electronic (-7 zile, -5 zile) :
37-7=30 zile (cu anunt de participare transmis în fomat electronic în J.O.U.E.)
15-5=10 zile (urgenta, cu anunt de participare transmis în fomat electronic în J.O.U.E.)
II. Valoarea estimata a contractului este sub praguri : ( 125.000, 420.000, 5.000.000)
1. Regula : cel putin 16 zile între data transmiterii spre publicare a anuntului de participare catre SEAP si data limita de depunere a candidaturilor.
2) DEPUNERE OFERTE
I. Valoarea estimata a contractului este peste praguri :
a) 125.000 pentru servicii, produse (autoritatea contractanta se încadreaza în prevederile art.8 lit.a) – c) din O.U.G. nr.34/2006);
b) 420.000 pentru servicii, produse (autoritatea contractanta se încadreaza în prevederile art.8 lit.d) ,e) din O.U.G. nr.34/2006);
c) 5.000.000 pentru lucrari.
1. Regula : invitatia de participare sa fie transmisa cu cel putin 40 de zile înainte da data limita de depunere a ofertelor
2. a) Exista anunt de intentie pulicat : 36 de zile, nu mai putin de 22 de zile
b) Daca documentatia de atribuire este publicata în SEAP (-5 zile) : 40-5=35 zile
3. Urgenta : nu mai putin de 12 zile ( atunci când nu pot fi respectate termenele : 40, 35, 36, 22 de zile)
II. Valoarea estimata a contractului este sub praguri : ( 125.000, 420.000, 5.000.000)
1. Regula : invitatia de participare sa fie transmisa cu cel putin 22 de zile înainte da data limita de depunere a ofertelor
2. Daca documentatia de atribuire este publicata în SEAP (-5 zile) : 22-5=17 zile
3. Urgenta : nu mai putin de 12 zile (daca nu pot fi respectate termenele : 22, 17 zile)
3. Dialogul competitiv :
1) DEPUNERE CANDIDATURI
I. Valoarea estimata a contractului este peste praguri :
a) 125.000 pentru servicii, produse (autoritatea contractanta se încadreaza în prevederile art.8 lit.a) – c) din O.U.G. nr.34/2006);
b) 420.000 pentru servicii, produse (autoritatea contractanta se încadreaza în prevederile art.8 lit.d) ,e) din O.U.G. nr.34/2006);
c) 5.000.000 pentru lucrari.
1. Regula : cel putin 37 zile între data transmiterii spre publicare a anuntului de participare catre J.O.U.E. si data limita de depunere a candidaturilor
2. Anuntul de participare a fost transmis spre publicare în J.O.U.E. în format electronic (-7 zile):
37 - 7 = 30 zile
II. Valoarea estimata a contractului este sub praguri : ( 125.000, 420.000, 5.000.000)
1. Regula : cel putin 30 zile între data transmiterii spre publicare a anuntului de participare catre SEAP si data limita de depunere a candidaturilor
2) DIALOG - Autoritatea contractanta are obligatia de a transmite, concomitent, o invitatie de participare la etapa a doua a procedurii de dialog competitiv tuturor candidatilor admisi.
3) DEPUNERE OFERTE
Autoritatea contractanta are obligatia de a transmite invitatia de depunere a ofertei finale cu un numar suficient de zile înainte de data limita de depunere a ofertelor, astfel încât fiecare participant selectat sa beneficieze de o perioada rezonabila pentru elaborarea ofertei finale.
Perioada acordata pentru elaborarea ofertei finale nu trebuie sa fie mai mica decât o perioada minima stabilita de comun acord cu participantii selectati pe parcursul derularii celei de-a doua etape a procedurii de dialog competitiv.
4. Negocierea cu publicarea prealabila a unui anunt de participare:
1)DEPUNERE CANDIDATURI
I. Valoarea estimata a contractului este peste praguri :
a) 125.000 pentru servicii, produse (autoritatea contractanta se încadreaza în prevederile art.8 lit.a) – c) din O.U.G. nr.34/2006);
b) 420.000 pentru servicii, produse (autoritatea contractanta se încadreaza în prevederile art.8 lit.d) ,e) din O.U.G. nr.34/2006);
c) 5.000.000 pentru lucrari.
1. Regula: cel putin 37 de zile între data transmiterii spre publicare a anuntului de participare catre J.O.U.E. si data limita de depunere a candidaturilor
2. Urgenta: nu mai putin de 15 zile
3. Anuntul de participare a fost transmis spre publicare în J.O.U.E. în format electronic(-7 zile, -5 zile):
37-7= 30 zile (cu anunt de participare transmis în fomat electronic în J.O.U.E.)
15-5= 10 zile (urgenta, cu anunt de participare transmis în fomat electronic în J.O.U.E.)
II. Valoarea estimata este sub praguri:
1. Regula: cel putin 12 zile între data transmiterii spre publicare a anuntului de particiapare catre SEAP si data limita de depunere a candidaturilor
2) Autoritatea contractanta are obligatia de a transmite, concomitent, o invitatie de participare la etapa a doua a procedurii de negociere cu publicarea prealabila a unui anunt de participare tuturor candidatilor preselectati.
5. Cererea de oferte :
Invitatia de participare se publica în SEAP.
Invitatia de participare se transmite cu cel putin 10 zile înainte de data limita de depunere a ofertelor.
În cazul unui contract de furnizare de complexitate redusa daca autoritatea contractanta publica în SEAP documentatia de atribuire(-4 zile): 10-4=6 zile
Daca autoritatea contractanta primeste o singura oferta admisibila poate atribui.
Intrebare 6:
Poate o autoritate contractanta sa achizitioneze servicii de consultanta pentru organizarea unei proceduri privind atribuirea unui contract de achizitie publica?
Raspuns 6:
Conform art.3 alin.(3) din HG nr.925/2006 pentru aprobarea normelor de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de achizitie publica din O.U.G. nr.34/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, autoritatea contractanta are dreptul de a achizitiona servicii de consultanta, conform prevederilor ordonantei de urgenta, in scopul elaborarii documentatiei de atribuire si/sau aplicarii procedurii de atribuire.
Indiferent daca organizeaza procedurile de achizitie publica prin intermediul personalului specializat de care dispune, sau prin angajarea unor consultanti, autoritatea contractanta are obligatia de a respecta prevederile legale in vigoare si de a atribui toate contractele de achizitie publica, inclusiv cel de servicii de consultanta, prin aplicarea unei proceduri competitive.
Precizam ca activitatile de consultanta, permise de actele normative in vigoare, pot fi realizate de toti operatorii economici autorizati in conditiile legii sa le desfasoare.
De exemplu, daca in urma organizarii unei proceduri competitive de atribuire, Bursa Romana de Marfuri a fost desemnat castigator, acesta va fi obligat sa respecte regula fundamental valabila a atribuirii contractelor de achizitii publice si anume, prevederile legale in vigoare, in speta O.U.G. nr.34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, asa cum a fost aprobata prin Legea nr.337/2006, impreuna cu actele normative emise in vederea aplicarii acesteia.
Intrebare 7:
Autoritatea contractanta are obligatia de a publica valoarea estimata a contractului de achizitie publica in anuntul de intentie/participare?
Raspuns 7:
Actele normative care reglementeaza domeniul achizitiilor publice, in speta Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.337/2006, nu prevede obligativitatea autoritatii contractante de a comunica in anuntul de intentie/participare valoarea estimata a contractului care urmeaza a fi atribuit prin procedurile de achizitie publica, cu exceptia situatiei când autoritatea contractanta incheie un acord-cadru.
Pe de alta parte, autoritatile contractante din România au obligatia de a aplica, fara a fi necesara transpunerea in legislatia nationala, Regulamentul (CE) nr.1564/2005 al Comisiei din 7 septembrie 2005 de stabilire a formularelor standard pentru publicarea anunturilor in cadrul procedurilor de atribuire a contractelor de achizitii publice in conformitate cu Directivele 2004/17/CE si 2004/18/CE ale Parlamentului European si Consiliului.
In conformitate cu formularele standard pentru publicarea anunturilor in cadrul procedurilor de atribuire a contractelor de achizitii publice, autoritatea contractanta are obligatia de a publica fie o valoare estimata a contractului de achizitie publica, fie de a preciza un interval in care este cuprinsa valoarea estimata a contractului de achizitie publica.
Având in vedere cele de mai sus, apreciem ca numai autoritatea contractanta este in masura sa hotarasca oportunitatea comunicarii in anunt fie a valorii estimate in suma fixa a contractului ce urmeaza a fi atribuit, fie valoarea estimata cuprinsa in limita unui interval.
Întrebare 8:
In cazul aplicarii unei proceduri pentru atribuirea unui contract de achizitie publica prin cerere de oferte, are dreptul autoritatea contractanta sa incheie contractului de achizitie publica daca se primeste o singura oferta admisibila?
Răspuns 8:
In conformitate cu art.126 alin.(1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.337/2006, pana la data de 31 decembrie 2006 autoritatea contractanta are dreptul de a nu publica invitatia de participare in SEAP, cu conditia sa o transmita catre cel putin 3 operatori economici.
Conform art.130 alin.(1) din O.U.G. nr.34/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, in cazul prevazut la art.126 alin.(1), autoritatea contractanta are obligatia de a anula procedura de cerere de oferte daca, in urma transmiterii invitatiei de participare, nu au fost depuse cel putin doua oferte corespunzatoare.
Potrivit art.125 alin.(1) din O.U.G. nr.34/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, incepand cu data de 1 ianuarie 2007, cererea de oferte se initiaza prin publicarea in SEAP a unei invitatii de participare la procedura de atribuire.
Incepand cu data de 1 ianuarie 2007, data dupa care este obligatorie publicarea invitatiilor in SEAP, in cazul aplicarii procedurii de cerere de oferte, O.U.G. nr.34/2006 nu prevede un numar minim de oferte admisibile depuse, ca fiind strict necesar in vederea atribuirii contractului.
Conform prevederilor art.204 din O.U.G. nr.34/2006, autoritatea contractanta are obligatia de a incheia contractul de achizitie publica cu ofertantul a carui oferta a fost stabilita castigatoare pe baza propunerii tehnice si financiare cuprinse in respectiva oferta.
Situatia in care se primeste doar o singura oferta, in cadrul procedurii de cerere de oferte, nu se incadreaza in nici una din cele prevazute la art.209 din O.U.G. nr.34/2006, referitoare la anularea procedurii.
Avand in vedere cele mentionate anterior, consideram ca, in cazul primirii unei singure oferte admisibile, conform prevederilor art.37 din H.G. nr.925/2006, in cadrul procedurii de cerere de oferte, autoritatea contractanta are dreptul de a atribui contractul de achizitie publica.
Întrebare 9:
Cum se poate atribui un contract de achizitie publica avand ca obiect prestarea de servicii notariale?
Răspuns 9:
În conformitate cu Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.337/2006, „serviciile notariale” sunt cuprinse in Anexa 2B – Categoria 21 „Servicii juridice”.
Conform art.16 alin.(1) din O.U.G. nr.34/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, in cazul in care autoritatea contractanta atribuie un contract de achizitie publica ce are ca obiect prestarea de servicii din categoria celor incluse in anexa nr.2B, atunci obligatia de a aplica prezenta ordonanta de urgenta se impune numai pentru contracte a caror valoare este mai mare decat cea prevazuta la art.57 alin.(2) si se limiteaza numai la prevederile art.35 – 38 si art.56. Avand in vedere cele de mai sus, apreciem ca pentru achizitia serviciilor notariale, autoritatea contractanta are obligatia de a aplica O.U.G. nr.34/2006 numai pentru contractele de servicii care au o valoare estimata mai mare decat cea prevazuta la art.57 alin.(2) si se limiteaza numai la prevederile art.35 – 38 si art.56.
Intrebare 10:
Se poate incheia un contract de achizitie publica in anul 2007 pentru care procedura de atribuire a fost initiata in anul precedent, respectiv 2006?
Raspuns 10:
Actele normative care reglementeaza domeniul achizitiilor publice, in speta Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.34/2006, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.337/2006, nu prevede obligativitatea autoritatii contractante de a desfasura o procedura de atribuire pe perioada unui an bugetar.
Avand in vedere cele de mai sus, apreciem ca, in cazul in care sunt identificate pentru anul 2007 sursele de finantare prin care se asigura fondurile necesare in vederea indeplinirii contractului, autoritatea contractanta poate sa decida continuarea procedurii inceputa in anul 2006, respectiv sa semneze contractul de achizitie cu ofertantul declarat castigator.
In caz contrar, respectiv nu sunt identificate fondurile necesare in anul 2007, pentru efectuarea achizitiei precizate, consideram ca acest lucru constituie un motiv de anulare a procedurii respective, existand posibilitatea initierii unei noi proceduri de achizitie atunci cand vor fi identificate surse de finantare in acest sens.
intrebari si raspunsuri preluate de pe siteul anrmap.ro