5 iul. 2007

Principii în achiziţii publice

Tratatul pentru înfiinţarea Comunităţii Economice Europene, încheiat la 25 martie 1957, instituie cele patru libertăţi europene, respectiv: libera circulaţie a mărfurilor, libera circulaţie a serviciilor, libera circulaţie a persoanelor, libera circulaţie a capitalurilor. Aceste patru libertăţi nu au rămas la nivel de concept, ci au fost transpuse in practică sub formă de principii. Astfel, in domeniul achiziţiilor publice cele patru libertăţi s-au reflectat în mai multe principii care stau la baza atribuirii contractelor de achiziţie publică.Pe parcursul întregului proces de achiziţie publică, la adoptarea oricărei decizii, trebuie avute în vedere următoarele principii:

- nediscriminarea;
- tratamentul egal;
- recunoaşterea reciprocă;
- transparenţa;
- proporţionalitatea;
- eficienţa utilizării fondurilor publice;
- asumarea răspunderii.

Prin NEDISCRIMINARE se înţelege asigurarea condiţiilor de manifestare a concurenţei reale pentru ca orice operator economic, indiferent de naţionalitate:

- să poată participa la procedura de atribuire
- să aibă şansa de a deveni, contractant.

Prin TRATAMENT EGAL se înţelege stabilirea şi aplicarea oricând pe parcursul procedurii de atribuire de

- reguli,
- cerinţe,
- criterii
identice pentru toţi operatorii economici, astfel încât aceştia să beneficieze de şanse egale de a deveni contractanţi.

Atenţie! Nici o autoritate contractantă nu are voie să acorde tratament preferenţial unui operator economic doar pentru simplul motiv că este situat în aceeaşi localitate/zonă/regiune/ţară sau că este persoană fizică sau juridică.
Prin RECUNOASTERE RECIPROCA se înţelege acceptarea:
- produselor, serviciilor, lucrărilor oferite în mod licit pe piaţa Uniunii Europene;
- diplomelor, certificatelor, a altor documente, emise de autorităţile competente din alte state;
- specificaţiilor tehnice, echivalente cu cele solicitate la nivel naţional.

Prin TRANSPARENTA se înţelege aducerea la cunostintă publicului a tuturor informaţiilor referitoare la aplicarea procedurii de atribuire.


Prin PROPORTIONALITATE se înţelege asigurarea corelaţiei între
- necesitatea autorităţii contractante,
- obiectul contractului de achiziţie publică,
- cerinţele solicitate a fi îndeplinite.


Prin EFICIENTA UTILIZARII FONDURILOR PUBLICE se înţelege aplicarea procedurilor de atribuire competiţionale şi utilizarea de criterii care să reflecte avantajele de natură economică ale ofertelor în vederea obţinerii raportului optim între calitate şi preţ.


Notă: Se vor lua în considerare, dacă este cazul, şi efectele concrete preconizate a se obţine în domeniul social sau în cel al protecţiei mediului şi promovării dezvoltării durabile. Banii publici sunt epuizabili astfel încât trebuie utilizaţi judicios pentru a susţine dezvoltarea durabilă. Pentru aceasta trebuie avute în vedere obiectivele sociale, etice şi de protecţie a mediului.


Atenţie! prin conceptul dezvoltării durabile cel mai scăzut preţ nu reprezintă întotdeauna cea mai bună valoare pentru bani.

Exemplu:
Diferenţa de valoare se face atunci când autorităţile contractante
- cumpără :
• energie regenerabilă;
• computere eficiente din punct de vedere energetic;
• hrană naturală pentru cantine şi spitale s.a.
- urmăreşte şi insistă ca operatorii economici să lucreze respectând drepturile angajaţilor, standardele de lucru şi contractele colective de muncă;
- stimulează oportunităţile de angajare pentru persoanele cu dizabilităţi sau pentru angajarea pe termen lung;
- se asigură că specificaţiile tehnice se definesc astfel încât să corespundă, pe cât posibil, necesităţilor sau exigenţelor oricărui utilizator, inclusiv a persoanelor cu dizabilităţi.

Prin ASUMAREA RASPUNDERII se înţelege determinarea clară a sarcinilor şi responsabilităţilor persoanelor implicate în procesul de achiziţie publică, urmărindu-se asigurarea:
- profesionalismului,
- imparţialităţii
- independenţei
deciziilor adoptate pe parcursul derulării acestui proces.

Efecte urmărite:
• Deschiderea şi dezvoltarea pieţei de achiziţii publice;
• Instituirea unui cadru bazat pe încredere, corectitudine si imparţialitate;
• Eliminarea elementelor de natură subiectivă care ar putea influenţa deciziile în procesul de achiziţie publică;
• Eliminarea tratamentului preferenţial acordat operatorilor economici locali;
• Asigurarea “vizibilităţii” regulilor, oportunităţilor, procedurilor şi a rezultatelor;
• Eliminarea cerinţelor restrictive;
• Obţinerea celei mai bune valori pentru fondurile publice, întotdeauna considerate ca fiind insuficiente în raport cu necesităţile;
• Supravegherea costurilor procesului de achiziţie publică, înţelegând prin aceasta, atât costurile aferente administraţiei cât şi costurile aferente ofertantului;
• Limitarea aparitiei erorilor pe parcursul procesului de achiziţie publică;
• Reducerea fraudei şi corupţiei.

Pentru a putea vinde aveti nevoie de informatii ... ROLICITATII

Niciun comentariu:

 
google analytics